Ga naar Content

Autorijden op zonne-energie

Na fietsers kunnen nu ook automobilisten gebruik maken van zonnepanelen in het wegdek. Op een proefstuk van de Fokkerweg in de Haarlemmermeer is het asfalt vervangen door zonnepanelen. Hier levert het wegdek duurzame stroom aan het openbare netwerk.

De Provincie Noord-Holland hoopt dat over 5 jaar op grote schaal wegen aangelegd kunnen worden met zonnepanelen. Samen met het bedrijf SolaRoad werkt de provincie aan het revolutionaire concept. Een proef in 2014 met een fietspad met zonnepanelen in Krommenie is succesvol verlopen en nu worden de panelen blootgesteld aan zwaar verkeer.

Zwaar verkeer
"We durven het aan om ook voor zwaar verkeer een zonneweg aan te leggen waarmee we schone energie kunnen opwekken", zo stelt een enthousiaste Paul Rutte, manager innovatie van de Provincie Noord-Holland. In plaats van glas zijn de zonnecellen nu verpakt in kunststof, "daardoor zijn ze nu geschikt voor zwaar verkeer", aldus Sten de Wit van producent SolaRoad. 

Rijdend opladen
De zonneweg is volgens De Wit een goed voorbeeld van dubbel ruimtegebruik. "In Nederland ligt 140.000 km aan wegen waarvan éénderde geschikt is voor zonnepanelen. Als we dat gebruiken is het voldoende om alle 9 miljoen auto's in Nederland elektrisch te laten rijden. Technisch is het zelfs mogelijk om elektrische auto's al rijdend op te laden", zo filosofeert De Wit over de toekomst.

Proef
SolaRoad ziet de nieuwe proef als een scharnierpunt in de ontwikkeling van zonnewegen. 100 meter zonneweg levert 30.000 kWh op dat nu nog teruggeleverd wordt aan het energienet. De Provincie Noord-Holland gaat de komende tijd onderzoeken hoe de zonneweg in praktijk bevalt. De investering is hoog maar naast een weg levert het ook schone energie op. 

Volgende maand wordt het proefvak op de drukke Fokkerweg bij Schiphol (N232) in gebruik genomen. Ook in het zuidhollandse Spijkenisse loopt een proef. Daar zijn de zonnepanelen verwerkt in een busbaan. 

Foto: marc ruyg