Ga naar Content
Noord-Holland

De Peiling: 'Stop met kwetsende opmerkingen op social media'

21 februari 2019, 12.00 uur · Aangepast 21 februari 2019, 17.35 uur
Door: · Foto: Slachtofferhulp Nederland

Gebruikers van sociale media moeten ophouden nabestaanden en slachtoffers van misdrijven, rampen en ongevallen lastig te vallen met kwetsende opmerkingen. Die oproep doet Slachtofferhulp Nederland in de campagne #socialslachtoffer die vandaag begint.

 

Eigen schuld
Jacob Sesselaar verloor in november zijn jongere broer bij een verkeersongeluk. Ook hij las kwetsende reacties onder een nieuwsbericht op Facebook. Zijn broer zou gezopen hebben en 'wie stoer wil zijn moet het dat de dood bekopen'. In werkelijkheid was zijn broer in slaap gevallen achter het stuur, toen hij vroeg in de ochtend op weg was naar Veendam om daar te helpen met de Sinterklaasintocht. Hij had niet gedronken en reed niet te hard.

Zout in de wond
"Het verlies van mijn broertje was zwaar, maar de reacties op sociale media maakten het nog zwaarder", vertelt Sesselaar. "Het was zout in de wond strooien en goed hard inwrijven." Hij doet nu mee aan de campagne van Slachtofferhulp in de hoop dat mensen eerst nadenken en dan pas reageren. "Lees je bericht nog een keer na of er echt staat wat je bedoelt. Ik geloof niet dat als mensen hun bericht twee keer hadden gelezen, ze op enter hadden gedrukt."

Lees ook: Nikki werd slachtoffer van seks-hacker, maar kreeg de volle laag op Facebook

Harde reacties
Zedenzaken maken vaak vergelijkbare reacties los, zoals 'wie fietst daar dan ook alleen' of 'ze zal het zelf wel uitgelokt hebben'. Ook onder een Facebookbericht over een steekpartij stond: 'Hij zal het er zelf wel naar gemaakt hebben.' Ouders van een 15 jarige maaltijdbezorger die in Utrecht bij een verkeersongeluk om het leven kwam kregen de reactie 'Welke ouder laat zijn kind dan ook zulk werk doen?'

Trap na
"Zulke reacties zijn een ongelooflijke klap in het gezicht van nabestaanden", zegt Rosa Jansen, voorzitter van Slachtofferhulp Nederland. "Het voelt alsof ze een tweede keer slachtoffer worden. Ze krijgen een trap na en dat heeft veel impact. Slachtoffers en nabestaanden van verkeersongevallen, misdrijven en rampen hebben veel last van dit soort grievende opmerkingen."

Wat vind jij?
Stoor jij je aan kwetsende reacties op social media? Denk je dat een campagne iets uithaalt of blijven veel reacties op sociale media asociaal?

Op NH Radio hoor je De Peiling tussen 18.00 en 19.00 uur.
Bel of Whatsapp 088-8505152 als je mee wilt praten. Online reageren doe je op de
Facebookpagina van NH Nieuws. Geen Facebook maar wel een mening? Mail dan naar [email protected].