Ga naar Content
Gooi

Rijschoolhouders op barricade na dodelijk ongeluk: "Spoorwegovergang móét veiliger"

20 februari 2019, 10.11 uur · Aangepast 20 februari 2019, 14.35 uur
Door: Carina Gutker · Foto: Inter Visual Studio / Judith van Dijkhuizen

Dat ruim negen maanden na de dood van rij-instructeur Henk Reinink nog steeds niets is veranderd aan de gevaarlijke spoorwegovergang in Bussum, vindt rijschoolhouder Brigitte Halberstadt uit Almere niet te verkroppen. "Laatst ging het weer bijna mis. De overgang moet veiliger worden, ongeacht hoeveel het kost. Een mensenleven is toch meer waard?"

Het fatale ongeluk met de rij-instructeur op 1 mei vorig jaar had voorkomen kunnen worden, bleek onlangs uit een onderzoek. Zo had een tweede gaspedaal het leven van de 66-jarige instructeur kunnen redden.

Lees ook: Onderzoek dood rijinstructeur afgerond: "Binnen 7 seconden was de trein bij hem"

Rijschoolhouder Brigitte Halberstadt vindt het onbegrijpelijk dat zo'n simpele aanpassing aan de auto het leven van Reinink had kunnen redden. "Ik ga daarom met andere collega's een petitie opzetten voor een verplicht tweede gaspedaal in lesauto's, ook tijdens rij-examens", vertelt ze. Nu mag het extra gaspedaal wel tijdens lessen worden gebruikt - al is het niet verplicht - maar moet het worden ontkoppeld tijdens examens. "Het blijven echter nog onervaren rijders en ze kunnen voor lastige momenten komen te staan. Het risico is te groot."

(Tekst gaat verder onder de video)

Dode bij botsing met lesauto en trein in Bussum -

Daarnaast is de bewuste spoorwegovergang in Bussum heel onveilig, meent ze. "De overgang is er te breed, bestuurders hebben te weinig tijd voor de trein langskomt en treinen rijden er met heel hoge snelheden overheen." Laatst ging het weer bijna mis toen, eveneens, een lesauto op het spoor stil kwam te zijn. De rij-instructeur kon net op tijd wegkomen. Het moet dus anders, vindt Halberstadt, al is het nog niet zo gemakkelijk. "Ik heb contact gehad met ProRail, maar er blijken teveel belanghebbenden te zijn voor aanpassingen aan de spoorwegovergang."

Lees ook: Tientallen collega's bewijzen laatste eer aan omgekomen rij-instructeur (66)

Mensenleven
Maar dat er niets gebeurt, maakt rijschoolhouder Halberstadt kwaad. "Het móét veiliger. En als dat niet kan door het aanleggen van een tunnel, bouw dan ten minste een systeem in dat bijvoorbeeld bij de overgang treinen worden afgeremd. Ik weet dat het veel geld kost - naar verluidt een half miljoen - maar een mensenleven is toch meer waard?"

Halberstadt wil binnenkort haar plannen overleggen aan de gemeente Hilversum. Ook hoopt ze dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) overstag gaat en het tweede gaspedaal ook tijdens rij-examens toestaat. De petitie wil ze te zijner tijd aanbieden aan minister Cora van Nieuwenhuizen en de Tweede Kamer.

Rij-instructeur dodelijk verongelukt
Op 1 mei 2018 viel de motor van de lesauto van Henk Reinink (66) uit Amersfoort stil op de spoorwegovergang in de Herenstraat in Bussum. De 18-jarige Bussumse cursiste stapte uit toen zij de trein op zich af zag komen. De auto ging daarmee op de automatische parkeerstand. Reinink kon aan zijn kant geen gas geven en had te weinig tijd om naar de bestuurderskant te gaan. "Binnen zeven seconden was de trein bij hem", citeert de rijschoolhouder Brigitte Halberstadt uit het onderzoeksrapport.