Ga naar Content
Schiphol

Schiphol in 2018: meer passagiers, maar minder winst

15 februari 2019, 08.30 uur · Aangepast 15 februari 2019, 09.02 uur
Door: · Foto: Schiphol

Schiphol heeft in 2018 minder winst geboekt dan het jaar ervoor. Het aantal passagiers dat de luchthaven verwerkte, is vorig jaar juist gestegen. Dat blijkt allemaal uit de jaarcijfers die Schiphol vanochtend bekend heeft gemaakt.

Het aantal passagiers is met 3,7 procent gestegen naar 71,1 miljoen. Schiphol heeft met 499.444 vliegtuigbewegingen de jaarlijkse limiet van 500.000 voor de periode tot en met 2020 inmiddels bereikt. Qua vracht ziet de luchthaven in volume een daling van 2,5 procent tot 1,7 miljoen ton.

Het nettoresultaat is met 278 miljoen euro 0,4 procent lager dan in 2017 (280 miljoen euro). De netto-omzet stijgt daarentegen met 3,5 procent naar 1.509 miljoen euro.

Hogere lasten
Hoe dat komt? De winstdaling heeft te maken met hogere bedrijfslasten om bij de stijgende passagiersaantallen ons 'gewenste kwaliteitsniveau te handhaven', zo licht Schiphol toe. Verder spelen ook de digitalisering en kosten in verband met grootschalige investeringsprojecten een rol, valt te lezen in het persbericht. 

"In 2018 heeft Schiphol een solide prestatie geleverd met een recordaantal passagiers, een verbeterde punctualiteit en een degelijk financieel resultaat", reageert president-directeur Dick Benschop. 

Duurzaamste luchthaven
Hij wijst er verder op dat de Amsterdamse luchthaven wil uitgroeien tot de duurzaamste ter wereld. "De toekomstige ontwikkeling van Schiphol staat in het teken van kwaliteit van leefomgeving, de kwaliteit van ons netwerk en de kwaliteit van onze service."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!