Ga naar Content
Schiphol

Omgevingsraad tot op het bot verdeeld over advies groei Schiphol

30 januari 2019, 06.50 uur · Aangepast 30 januari 2019, 07.05 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

De leden van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) zijn nog zeer verdeeld over wat zij de minister van Infrastructuur en Waterstaat zullen adviseren over de groeiplannen van Schiphol. Vanavond moet voorzitter Hans Alders een advies bekendmaken en toelichten, maar lang niet alle deelnemende partijen zijn het erover eens wat dat advies moet zijn.

Het advies van de ORS -waarin overheden (gemeenten en provincies), bewoners, de luchtvaartsector, milieufederatie en VNO-NCW aan deelnemen - had er al in december moeten zijn. Maar de raad had meer tijd nodig om tot een breedgedragen advies te komen. De ORS vergadert vandaag nog en het lijkt erop dat de deelnemers er nog net zo verdeeld inzitten.

Lees ook: Morgen meer duidelijkheid over toekomst Schiphol

Schipholdirecteur Benschop maakte eind 2018 bekend dat Schiphol na 2020 wil doorgroeien op een gematigde manier. In het conceptrapport over de te verwachten milieueffecten stond dat de luchthaven kan groeien van de huidige 500.000 vliegbewegingen per jaar naar 540.000. Maar dat is voor de omwonenden en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en de overheden onbespreekbaar.

Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland zegt dat er tot 2023 geen vliegbeweging bij kan:

Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie N-H over het Aldersadvies over Schiphol - NH Nieuws

Schiphol-gedeputeerde Adnan Tekin van de provincie Noord-Holland is wat voorzichtiger met het noemen van een jaartal tot wanneer de huidige groeistop van maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar verlengd moet worden. Wel is voor hem duidelijk hoe verdeeld de partijen binnen de Omgevingsraad zijn.

Gedeputeerde Tekin: "Het wordt nog heel moeilijk voor Hans Alders..."

Gedeputeerde Adnan Tekin van Noord-Holland over het Aldersadvies - NH Nieuws

Kritische grens bereikt
Inmiddels zou er van 540.000 vliegbewegingen per jaar, zoals de luchtvaartsector graag zou willen zien, geen sprake meer. Maar ook een groei van maximaal 525.000 tot 2028 is voor een groot deel van de ORS onbespreekbaar. De kritische grens van wat de omgeving aan kan is bereikt, zeggen de omwonenden.

Dat bleek ook gisteravond tijdens een drukbezochte bijeenkomst in Castricum over de groei van Schiphol. Onder de kleine honderd aanwezigen waren flink wat Noord-Hollanders die onder de aanvliegroute van de luchthaven wonen en er dus dagelijks mee te maken hebben.

Noord-Hollanders: 'Gevlucht voor herrie, trillende ramen en elkaar niet kunnen verstaan':

Reacties Schiphol-bijeenkomst Castricum - NH Nieuws/ Anne Klijnstra

Verwacht wordt dat Alders persoonlijk gaat adviseren dat 10.000 extra vliegbewegingen per jaar tot 2023 mogelijk zijn. Een deel van de Omgevingsraad zal ook met dat advies niet akkoord gaan.