Ga naar Content
Schiphol

Megaclaim van 120 miljoen ingediend tegen Luchtverkeersleiding Nederland

23 januari 2019, 07.20 uur · Aangepast 23 januari 2019, 10.11 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet / Aerophoto Schiphol

Gebiedsontwikkelaar Chipshol heeft een claim van 120 miljoen euro ingediend bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Chipshol eist de schadevergoeding nadat het bedrijf miljoenen is misgelopen vanwege een bouwverbod vlak bij de Aalsmeerbaan, een start- en landingsbaan van Schiphol. LVNL zou hebben gelogen over de reden van het bouwverbod.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Het gebied waar het bouwverbod gold is het Groenenbergterrein en ligt nabij de zuidelijke baandrempel van de Aalsmeerbaan. Chipshol wilde ongeveer 100.000 m² aan logistieke panden bouwen, maar dit werd onmogelijk gemaakt door Luchtverkeersleiding Nederland vanwege 'de vliegveiligheid'. 

Lees ook: Chipshol-directeur: "Schiphol in zee is nog mogelijk"

LVNL heeft volgens Chipshol het argument van de vliegveiligheid misbruikt om de commerciële belangen van Schiphol Real Estate, het vastgoedbedrijf van de luchthaven, te dienen. De vergunningaanvraag van Chipshol werd al in 2002 gedaan. Sindsdien werd het bouwen op Groenenbergterrein door LVNL onmogelijk gemaakt, aldus de gebiedsontwikkelaar.

Uiteindelijk gooide Chipshol in 2015 de handdoek in de ring en verkocht het terrein aan de Franse belegger AEW. Die is inmiddels gestart met de bouw van 100.000 m² logistieke panden die veel hoger zijn dan de plannen van Chipshol waarvoor in 2003 een bouwverbod was opgelegd. Volgens Chipshol is het 'veelzeggend' dat LVNL hier geen bezwaar tegen had.

"Rücksichtlos"
In de dagvaarding stelt Chipshol: "LVNL is 'rücksichtlos' te werk gegaan, geen middel is geschuwd en LVNL heeft Chipshol daardoor – willens en wetens – schade berokkend. Sterker nog: op het toebrengen van deze schade was het handelen van LVNL zelfs gericht."

'Operatie Groenenbergterrein'
LVNL zat volgens Chipshol niet alleen in het complot om bebouwing door Chipshol te verhinderen. Zo werd in 2002 een overleg gestart waarin de minister van Verkeer en Waterstaat, een gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, een wethouder van de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol en LVNL van deel uitmaakte. Dat gebeurde, zo bleek uit geheime stukken, onder de naam 'Operatie Groenenbergterrein'.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!