Noord-Holland

NL
V

Grootste stadsuitbreiding ooit: de stad van de toekomst is flexibel

16 januari 2019, 07.00 uur · Aangepast 16 januari 2019, 07.24 uur

Met Haven-Stad krijgt Amsterdam de grootste stadsuitbreiding ooit. Tot 2050 moeten in het Westelijk havengebied 70 duizend nieuwe huizen gebouwd worden. In de Amsterdamse haven liggen kansen voor de bouw van de stad van de toekomst.

Hoe gaat Noord-Holland om met de vastzittende woningmarkt?
Noord-Hollanders voelen zich gevangen in hun eigen woning. Ze zien geen mogelijkheden om binnen hun eigen gemeente naar een andere betaalbare huur- of koopwoning te verkassen. Dat blijkt uit onderzoek van NH Panel, waarvoor ruim 1.200 provinciegenoten over hun woningmarkt werden bevraagd.

Met 150.000 nieuwe inwoners wordt Amsterdam uitgebreid met een stad ter grootte van Haarlem. Een enorme opgave maar ook een kans om een stad te bouwen volgens de nieuwste opvattingen en ideeën.

Maar voor wie moet je bouwen? Aan welke huizen is de komende decennia behoefte? Hoe kan de stad van de toekomst eruit zien? Architectenbond BNA heeft 10 architecten gevraagd na te denken en hun ideeën te schetsen.

Flexibel
Hoope+Plevier Architects is samen met een grote groep specialisten aan de slag gegaan en stelt dat de nieuwe stad vooral flexibel moet zijn. Gebouwen moeten telkens weer aan te passen zijn aan de wensen van de nieuwe bewoners. 

"Zie het als flessen wijn in een wijnrek", aldus architect Roy Plevier. "De basis van het gebouw ligt vast, maar de afzonderlijke woningen kun je makkelijk veranderen. Zoals je een fles wijn uit het rek haalt en er een nieuwe voor in de plaats legt. Zo demonteer je woningen en bouw je weer een nieuwe.

Duurzaam
Demonteren is het nieuwe slopen want bouwen doen we voortaan duurzaam en als het aan Roy Plevier ligt zijn gebouwen ook zelfvoorzienend. Dat betekent een groen dak voor onder meer een moestuin en natuurlijk energieneutraal. 

Autoluw
In de stad van de toekomst is nauwelijks nog ruimte voor de auto. Parkeren voor de deur is bijna uitgesloten omdat de straten vooral het domein worden van fietsers en voetgangers. Auto's (vooral deelauto's) staan op centrale plekken waar ook het openbaar vervoer met tram, metro en trein te vinden is. 

Flexibel betekent ook dat een gebouw zowel bruikbaar is om te wonen maar ook om te werken. "De grens tussen wonen en werken zal verder verdwijnen", zo verwacht Roy Plevier. Schone bedrijven die nu al gevestigd zijn rond Sloterdijk kunnen hier blijven maar voor de maakindustrie is hier geen plaats meer. 

Bouwen
Het deel rondom de Coenhaven zal pas over 20 jaar aangepakt worden zodat bedrijven de tijd krijgen na te denken over een nieuwe locatie. Maar rondom Sloterdijk wordt al de komende jaren  begonnen met de bouw van de stad van de toekomst. Want de toekomst bouw je niet in 1 dag.

Het onderzoek naar stad van de toekomst is uitgevoerd door: BNA Onderzoek, TU Delft, Vereniging Delta Metropool, Gemeente Amsterdam, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Ministerie van Koninkrijksrelaties. HOOPE+PLEVIER Architects - Roy Plevier, Edwards Stadsontwerp - Danny Edwards, Except integrated sustainability - Antonia Sore, Ymere - Irene Ponec, Futureconsult - Zsa Zsa Balian en Wim Derksen. 

Klik hier voor ons hoofdverhaal en alle andere regionale verhalen over de vastzittende Noord-Hollandse woningmarkt.

Plevier+Hoope Architects