Ga naar Content
Schiphol

Gebroken beugel oorzaak verliezen rompdeel KLM-toestel in 2017

10 januari 2019, 20.59 uur · Aangepast 10 januari 2019, 21.41 uur
Door: · Foto: Aviation Safety Network/JTSB

Een gebroken ophangbeugel is de oorzaak voor het verliezen van een rompdeel van een KLM-vliegtuig boven Osaka in september 2017. Dat blijkt uit het eindrapport van de Japanse onderzoeksraad, de Japan Transport Safety Board. Het vliegtuigonderdeel van de Boeing 777-200 viel kort na de start vanaf een hoogte van 2400 meter bovenop een rijdende auto.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

In tegenstelling tot eerdere berichten waarin werd vermeld dat de KLM-bemanning het verloren onderdeel pas na elf uur vliegen op Schiphol opmerkte, zijn de piloten na zo'n vier uur vliegtijd door het KLM-controlecentrum op Schiphol geïnformeerd.

De gezagvoerder liet daarop een van de andere piloten en de purser checken of er in de cabine spraken was van ongebruikelijke geluiden of vibraties. Nadat zowel in de cockpit als in de cabine niks abnormaals werd geconstateerd, werd besloten om door te vliegen naar Schiphol.

Lees ook: KLM-vliegtuig verliest deel van romp bij opstijgen

Het losgeraakte romponderdeel van zo'n één bij één meter en met een gewicht van vier kilogram, was kort na de start van een vlieghoogte van 2400 meter op een rijdende auto terechtgekomen. De twee inzittenden raakten niet gewond. Een deel van het dak raakte beschadigd en zijraam van de auto sneuvelde.

Oorzaak
Ruim een jaar na het incident maakt de Japanse onderzoeksraad JTSB bekend dat het paneel losraakte door een gebroken ophangbeugel. Doordat de beugel niet meer goed op zijn plaats zat, ontstond er ruimte tussen het paneel en romp. Uiteindelijk liet het deel los door de grote druk, vibraties en de inkomende luchtstroom.

Een woordvoerder van KLM laat NH Nieuws weten dat de luchtvaartmaatschappij volledig heeft meegewerkt aan het onderzoek. "KLM erkent de uitkomsten van het rapport", aldus de zegsman.

Volledige Boeing 777-200-vloot geïnspecteerd
"KLM heeft het betreffende toestel direct gerepareerd, naar voorschiften van fabrikant Boeing. Daarna heeft KLM op eigen initiatief de volledige Boeing 777-200-vloot geïnspecteerd. Tijdens de ïnspectie heeft KLM op vrijwillige basis de ophangbeugels van de panelen vervangen door een zwaarder en sterker exemplaar."

Aan boord van KL868 zaten 12 bemanningsleden en 309 passagiers.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!