West-Friesland

Bewoners doen laatste poging om historische Markermeerdijken te redden

21 december 2018, 08.05 uur · Aangepast 21 december 2018, 08.22 uur

Shutterstock
Shutterstock

HOORN - De omwonenden van de Markermeerdijken doen vandaag een laatste poging om de historische Markermeerdijken te redden. Ze stappen naar de Raad van State om de plannen voor de dijkverzwaring te laten toetsen. De angst is dat de plannen die er nu liggen het historische karakter van de dijk verwoest. Ook zouden de plannen te duur en ingrijpend zijn.

En de bewoners staan daar niet alleen in, ook topdeskundigen op het gebied van waterbouwkunde zijn het hier mee eens, zo meldt de NOS vandaag. 

Gepensioneerd waterbouwkundig ingenieur Frank Spaargaren zegt: "De gang van zaken is echt schandalig. Zoals het er hier aan toe gaat in dit project heb ik nog nooit eerder meegemaakt." Spaargaren wordt beschouwd als een zwaargewicht op het gebied van waterbouwkunde. Hij leidde jarenlang het bouwen van de Oosterscheldekering en was directeur van het Waterloopkundig laboratorium.

LEES OOK: Versterking Markeermeerdijken van start

"Bij het project van de Markeermeerdijken gaat men uit van verkeerde berekeningen", licht hij verder toe. "De dijken zijn in 2006 afgekeurd, maar met toetsingscriteria die ongeschikt waren. Ze gaan uit van een slechte dijk, maar in werkelijkheid is hij veel sterker."

Bezorgde bewoners
Het hele project zou zijn begroot op 500 miljoen euro, maar dat zou volgens kritische waterbouwkundigen ook gedaan kunnen worden voor maximaal 200 miljoen. Bewoners hebben op verschillende manieren geprobeerd om een beter beeld te krijgen in de afspraken die er gemaakt zijn. Dat leverde 40.000 pagina's aan informatie op, maar niet de informatie over contracten en onderliggende rapporten. 

LEES OOK: Dijkbewoners willen eigen plan voor versterking Markermeerdijk

Een prangende vraag die onbeantwoord is gebleven; hoe zit het met de bonus-malusregeling die zou zijn afgesproken tussen hoogheemraadschap en de bouwer? Een dergelijke regeling zorgt ervoor dat verliezen en besparingen binnen de bouw-alliantie wordt opgevangen. Een mogelijke prikkel om het budget zo hoog mogelijk te maken. Of dit ook in dit geval is gebeurd, is onduidelijk. 

Veiligheid
Het hoogheemraadschap snapt de kritiek van bewoners, maar benadrukt het belang van een veilige dijk. De woordvoerder Marko Cortel zegt: "Deze dijk is volgens de geldende normen in 2006 afgekeurd. Dat betekent dat we al bijna dertien jaar met een onveilige dijk zitten. Het hoogheemraadschap is dag in dag uit verantwoordelijk voor de veiligheid van 1,2 miljoen Noord-Hollanders. Die dijk moet verbeterd worden."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!