Ga naar Content
Schiphol

Twee bijna-botsingen op één dag op Schiphol

20 december 2018, 14.40 uur
Door: · Foto: NHNieuws/Doron Sajet

Afgelopen zomer is het op een dag twee keer bijna misgegaan op Schiphol. Op 27 juli kwamen een Boeing 767 en een Diamond-sportvliegtuig te dicht bij elkaar. Op dezelfde dag kregen twee passagierstoestellen beide toestemming om op de Zwanenburgbaan vrijwel tegelijk op te lijnen voor de start, toen er nog op tijd werd ingegrepen.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Het laatstgenoemde incident wordt vandaag vermeld in het kwartaalrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Een Embraer 190 en een Boeing 737-800 kregen beide een klaring om de startbaan op te taxiën. De Embraer stond aan de kop van de Zwanenburgbaan, terwijl de Boeing enkele opritten verder de baan mocht oprijden.

De piloten van de Boeing hoorden de verkeersleiding een startklaring geven aan de Embraer 190. Zij trapten op de rem en stopten kort voor de baan. Ook de Embraer-bemanning brak de start af. Zowel Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) als de OVV doen nog onderzoek.

Lees ook: Transavia-toestel bij Schiphol doet noodoproep vanwege brandstof tekort

Het andere incident dat ook op 27 juli plaatsvond, betrof een Boeing 767-300 en een sportvliegtuig. Kort na het opstijgen van de 767 kwam een Diamond DA-40-sportvliegtuig te dicht bij dat vertrekkende passagierstoestel. De piloot van de Diamond had instructies gekregen om achter de Boeing langs te vliegen. De sportvlieger deed het tegenovergestelde en vloog op 300 meter hoogte voor de Boeing langs.

LNVL heeft dit incident gemeld bij de Onderzoeksraad en doet er zelf onderzoek naar.

Einde van de baan
Een ander door de Onderzoeksraad gekwalificeerd 'Ernstig Incident' vond een maand eerder plaats. Toen gebruikten de piloten van een Boeing 737-800 de verkeerde prestatieberekeningen bij de start vanaf de Buitenveldertbaan. Ze taxieden op een oprit verder dan berekend de startbaan op en kregen het toestel pas bij het einde van de baan de lucht in.

Geen brandstof meegerekend
Een vergelijkbaar incident gebeurde ook op de luchthaven van Zakynthos in Griekenland met een Nederlands vliegtuig. In dat geval hadden de vliegers een opstijgsnelheid berekend op basis van een toestel zonder brandstof, terwijl het toestel met gewoon met kerosine opsteeg. Ook daar kwam de kist pas op het einde van de baan los.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!