Noord-Holland

Veel ergernis in provincie door spoorwerkzaamheden NS: "Mijn bus kwam gewoon niet!"

27 augustus 2018, 15.08 uur · Aangepast 27 augustus 2018, 16.55 uur · Foto: Maaike Polder / NH Nieuws

Whatsapp

Tientallen reizigers hebben er afgelopen weekend uren over gedaan om op hun plek van bestemming te komen. Door werk aan het spoor reden er geen treinen tussen Hoorn-Alkmaar en Alkmaar-Uitgeest. Het vervangende busvervoer zorgde voor grote frustraties bij reizigers.

'Geen service', 'belachelijk' en 'dramatisch!' Een greep uit de reacties van reizigers die afgelopen weekend hinder ondervonden van de spoorwerkzaamheden. Vooral het gebrek aan vervangende NS-bussen levert een storm aan kritiek op.

"Prima zo'n bus, maar dan moet 'ie wel op komen dagen! Het lijkt de wet van Murphy wel! Alles gaat fout", vertelt een 73-jarige reiziger zondag op station Uitgeest. "Gister deed ik vier uur over de reis Alkmaar-Noord naar Nootdorp. Víér uur. Het was echt ontzettend vervelend."

Ook onze eigen verslaggever stond zondagochtend om 06:15 op station Alkmaar. Volgens de NS-app reed er geen trein, maar zou er wél een bus gaan. "Sorry allemaal, er moet iets mis zijn gegaan. De bus komt niet. We zijn op dit moment mensen uit bed aan het bellen", aldus een NS-medewerker tegen het tiental reizigers. 

Op station Uitgeest gaat het later op de dag niet veel beter. Talloze mensen staan te wachten bij de geïmproviseerde halte voor de bus naar station Alkmaar. "Meneer de buschauffeur! U móét naar Alkmaar-Noord!", roept een gefrustreerde reiziger. "Drie bussen reden ons al voorbij! Dit is toch geen service!" 

Tekst loopt door onder de foto

Krappe dienstregeling
De chauffeur van de ingehuurde bus die zondag stopt bij station Uitgeest onderstreept de chaos. "Vandaag is echt héél verschrikkelijk", laat hij weten. "Er wordt gigantisch tegen me geschreeuwd, terwijl wij chauffeurs er niets aan kunnen doen."

De 66-jarige buschauffeur rijdt al sinds 1975 voor een groot deel op zijn eigen bus. "Ik pensioneer over één maand en dat komt me goed uit. Ik ben er namelijk echt wel klaar mee. Al dat geschreeuw raakt me. Ik had deze dag het liefst overgeslagen."

Verplichte pauze
Volgens hem is de geschreven dienstregeling slecht en een belangrijke oorzaak van de chaos. De arbeidstijdenwet voor buschauffeurs schrijft voor dat je om de 4,5 uur een verplichte pauze moet nemen. "Omdat het traject dat we dit weekend moeten rijden net niet twee keer binnen die tijd past, staan we óf lange tijd stil op stations - terwijl reizigers niet begrijpend staan te wachten -, óf we moeten in de middle of nowhere ineens stoppen met een volle bus."

Reactie NS
Een woordvoerder van NS laat vanmiddag aan NH Nieuws weten dat de inzet van bussen inderdaad niet goed is gegaan. "Een combinatie van de vele evenementen in de provincie en onvoorziene werkzaamheden op de weg zorgde ervoor dat reizigers soms lang moest wachten."

Volgens de organisatie wordt het busvervoer uitbesteed aan één vervoerder, die het op haar beurt ook weer verdeelt onder diverse busbedrijven. "Samen moeten we een goede busverbinding aanbieden, maar dat is dus niet gelukt. We gaan hierover goed evalueren."

Reactie busvervoerder
Ook Jan de Wit Autocars, het busbedrijf dat de gestrande reizigers van a naar b moest brengen, erkent de problemen. "Er zijn een aantal momenten op de dag geweest dat het reizigersaanbod significant meer was dan het ingeplande aanbod aan vervangend vervoer. Dit heeft op sommige momenten tot vertraging voor de reizigers geleid."

Ook de rij- en rusttijden van de chauffeurs wordt uitgelegd. "Deze worden conform de wetgeving ingepland waarbij de rustmomenten vooraf zijn gedefinieerd. In het geval van onverwachte vertragingen wordt hiervan afgeweken en wordt op een alternatief moment gepauzeerd."

Maaike Polder / NH Nieuws
Maaike Polder / NH Nieuws
Whatsapp