Ga naar Content
Zaanstreek-Waterland

Albert Heijn opnieuw genomineerd voor titel Liegebeest van het Jaar

13 augustus 2018, 06.56 uur
Door: · Foto: Shutterstock/Albert Heijn

Voor het tweede jaar op rij is Albert Heijn genomineerd voor de titel Liegebeest van het Jaar. Vorig jaar sleepte de het bedrijf de titel in de wacht met een valse claim serranoham, dit jaar dingt de supermarktketen mee met eendenborst.

"Albert Heijn bluft over de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst", stelt organisator van de jaarlijkse verkiezing Wakker Dier. "Maar het vlees is afkomstig van doorgefokte plofeenden, die nooit buitenkomen en geen zwemwater krijgen." 

Lees ook: AH is 'grootste Liegebeest' dankzij reclame over Serranoham

Vorig jaar won Albert Heijn de titel dankzij een reportage over Spaanse Serranoham in magazine Allerhande. In dat verhaal werd gesuggereerd dat de varkens waarvan de ham wordt gemaakt, in vrijheid door de weide scharrelen, maar in werkelijkheid worden ze gevangengehouden in kooien. 

Andere genomineerden
Behalve Albert Heijn dingen ook Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle mee naar de titel. Jumbo Foodmarkt maakt kans met levende kreeft. "De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode", zegt Wakker Dier.

Lees ook: AH maakt misleidende reclame: "Kweekzalmen zijn heel blije vissen"

Campina kan de titel van Liegebeest verwerven met zuivelpakken waarop staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. "Terwijl melkkoeien meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen", klaagt Wakker Dier.

Te veel praatjes
De Rabobank heeft volgens de dierenrechtenclub veel te veel praatjes met een 'verduurzamings'-campagne met bijbehorende tv-spot. "Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeerde de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen." 

Diervoeding van het merk ECOstyle is kanshebber wegens de merknaam. Het product is volgens Wakker Dier namelijk niet biologisch, zoals de naam doet vermoeden, maar gemaakt van industrievlees. Alleen de kruiden zouden biologisch zijn.