Ga naar Content
Schiphol

KLM-piloot wereldberoemd met eigen gifje: "Die had ik niet zien aankomen"

26 juli 2018, 12.10 uur · Aangepast 31 juli 2018, 09.44 uur
Door: · Foto: KLM

Het gifje waarin piloot Richard Plange zijn duim opsteekt is pas een week op sociale media te vinden, maar inmiddels is het al miljoenen keren bekeken. "Dit succes had ik echt niet verwacht", reageert de piloot.

De gifjes, bewegende plaatjes waar een beweging in een oneindige loop herhaald wordt, zijn nu ruim een week 'live' en al razend populair. Luchtvaartmaatschappij KLM maakte gifs van enkele medewerkers uit de cockpit en cabine. Op een van de gifjes waarop Richard te zien is, kijkt hij op zijn horloge. Op een andere steekt hij zijn duim op.

Model
Toen KLM modellen zocht voor de gifjes die gebruikt zou worden op de sociale media, leek het de 29-jarige piloot (na een klein moment van twijfel) leuk om mee te doen. "Normaal gesproken is het niet echt iets voor mij, maar ik heb mij toch opgegeven", vertelt hij.

Daarnaast leek het hem leuk om ook iets uit te dragen. "Ik heb mijn hele leven piloot willen worden en heb door de jaren heen hard gewerkt om er uiteindelijk te komen. Het is supertof om te laten zien aan jongens en meisjes die die droom misschien ook hebben, dat piloot worden niet zo onhaalbaar is als het soms lijkt."

Beroemd
Dat hij ook model zou worden voor KLM had hij van tevoren nooit bedacht. Laat staan dat de uiteindelijke gifjes de wereld over zouden gaan. "Ik word nu opeens heel vaak getagd in berichten van vrienden die mijn gifje ergens tegenkomen, ook bij andere media." De bewegende plaatjes worden op sociale media gebruikt om bijvoorbeeld een emotie aan te duiden. Ze worden ook steeds vaker gebruikt in reclamecampagnes.

"Laatst werd ik gecontact door een oud-klasgenoot die zei: 'Dit ben jij toch, Rich?' De reacties zijn allemaal erg leuk", vertelt hij. Het grappige vindt hij zelf vooral, dat zijn plaatjes ook worden gebruikt bij dingen die niets met luchtvaart te maken hebben. "Ik kom mezelf tegen achter een conferentietafel of bij mensen die aan het tuinieren zijn. Dat is echt heel grappig."

Spijt
Ook het social media team van KLM had het grote succes niet zien aankomen. Er bestonden nog niet veel luchtvaartgerelateerde gifs en zij wilden iets nieuws uitproberen. De populariteit van de gifs, onder andere waarop Richard zijn duim omhoog stak, namen een spurt toen het in de ‘trending list’ terecht kwam van Giphy.

Of hij nu spijt heeft dat hij zich heeft opgegeven? "Zeker niet!", lacht Richard. “Ik kan nog gewoon brood bij de bakker kopen."

Droombaan
Tot voor kort vloog Richard voor KLM de wereld over als second officer (co-co-piloot) op de Boeing 747. Op dit moment zit hij in het opleidingstraject om first officer (co-piloot) te worden op de Boeing 737. Vanaf augustus zal hij Europese bestemmingen aandoen.

Het piloot zijn bij KLM ziet Richard als zijn droombaan. "De combinatie van reizen, het ontmoeten van veel mensen en daarnaast het besturen van zo'n groot gigantisch ding van zoveel duizend kilo en de techniek die daarachter zit, vind ik tof. Ik ben nu een van die 'lucky few' die dat mogen besturen."