Ga naar Content
Noord-Holland

Rekenkamer Hilversum: "Aanvraag maatschappelijke ondersteuning te onduidelijk"

12 juli 2018, 23.09 uur · Aangepast 12 juli 2018, 23.57 uur
Door: · Foto: ANP

HILVERSUM Bewoners van Hilversum die een Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) aanvraag doen worden teveel aan hun lot overgelaten, dat concludeert de Rekenkamer van Hilversum. Het proces zou niet duidelijk genoeg zijn, waardoor een aantal aanvragers opgeeft.

Dankzij de WMO kunnen onder meer ouderen en chronisch zieken aankloppen bij de gemeente, bijvoorbeeld voor begeleiding of opvang. Maar de hulpbehoevenden krijgen vaak onduidelijke informatie voorgeschoteld of worden meermaals doorverwezen naar een ander loket. Soms blijft een reactie van de gemeente op de aanvraag zelfs uit. 

Lees ook: Reportage: WMO nog lang niet altijd goed geregeld: "Ik wacht al een jaar op een driewielerfiets"

Daarmee gaat de gemeente volgens de Rekenkamer te veel uit van de zelfredzaamheid van deze doelgroep. Zo staakte een Hilversummer zijn aanvraag, omdat hij dacht dat hij geen vergoeding zou krijgen. "Hij kreeg geen geldelijke vergoeding, maar wel recht een betaling in natura", vertelt voorzitter Robert Elenbaas. "Omdat hij zelf de zorg niet kon betalen, zag hij er vanaf. De gemeente maakte vervolgens niet duidelijk dat hij wel recht had op die betaling in natura."

Leesbaarheid van brieven verbeteren
Voor het onderzoek volgde de Rekenkamer tien inwoners tijdens hun aanvraag. Hoeveel bewoners in totaal de moed opgaven, is niet precies bekend. "We weten alleen dat het gebeurt, dat mensen opgeven", zegt Elenbaas. "En we kunnen ons ook voorstellen dat het vaker gebeurt". 

Lees ook: Rolstoelgebruikers in Zaandam helemaal klaar met uitvoering WMO

De Rekenkamer denkt dat inwoners minder aandacht krijgen, omdat de focus vooral ligt op een snelle doorloop. In een reactie op het rapport geeft de gemeente toe zich iets te veel op de doorloop geconcentreerd te hebben. De gemeente belooft dit te herstellen en de leesbaarheid van brieven te verbeteren.