Ga naar Content
Noord-Holland

Directie zwembad Den Helder legt personeel en gebruikers spreekverbod op

11 juli 2018, 13.25 uur · Aangepast 11 juli 2018, 13.48 uur
Door: · Foto: Aquacentrum Den Helder

DEN HELDER De directie van zwembad Aqaucentrum Den Helder/Heersdiep heeft de gebruikers van het bad een spreekverbod opgelegd. Ook medewerkers mogen niet met de pers praten.

Dat blijkt uit een e-mail die in bezit is van Den Helder Actueel.

In de mail van bedrijfsmanager Martien van Veen wordt uitgelegd dat het Aquacentrum Den Helder/Het Heersdiep al jaren te maken heeft met diverse technische problemen, zoals scheurvorming en het tegelwerk. "De gemeente, als eigenaar van het zwembad, gaat actie ondernemen en wij als exploitant steunen de gemeente. Dit doen we door informatie te delen (managers) en de aankomende werkzaamheden facilitair te steunen. Onjuiste informatie met de pers delen is catastrofaal voor het komende herstel."

Lees ook: Brand na kortsluiting in Helders zwembad: circa honderd zwemmers geëvacueerd

Er wordt uitdrukkelijk verboden met de pers te praten. "Niemand mag informatie verstrekken aan de pers. Bij benadering door de pers doorverwijzen naar de communicatie-afdeling van de gemeente, de voorzitter van het stichtingsbestuur of de bedrijfsmanager. Elke communicatie met de pers is ongewenst en heeft een negatief effect op de bedrijfsvoering", aldus Van Veen. Met gebruikers van het bad worden verenigingen bedoeld die in georganiseerd verband gebruik maken van het bad.

Gewaarschuwd
De door de gemeente aansprakelijk gestelde aannemerscombinatie Tuin-Van der Wal heeft in Noordhollands Dagblad laten weten dat de gebreken niet hun schuld zijn. Ze zeggen meerdere malen tijdens de bouw te hebben gewaarschuwd voor fouten in het ontwerp. "Dat er problemen zijn, staat vast", zegt Marcel Lakeman, bedrijfsleider van L. van der Wal en Zn., namens de aannemerscombinatie in de krant. Hij was projectleider tijdens de bouw van het zwembad in 2013.

"Als aannemer bouw je wat iemand anders heeft bedacht, maar je hebt wel een meldingsplicht. Als je iets ziet waarvan je denkt: 'gaat dat wel goed?', dan steek je je vinger op. Dat hebben wij bij de bouw van Het Heersdiep tot in den treure gedaan. We hadden voortdurend ernstige twijfels over de constructie."

Lees ook: Pas vijf jaar oude zwembad Den Helder al toe aan 'grondige renovatie'

De toezichthouder, een adviesbureau uit Zeist, was dagelijks op de bouwplaats in Den Helder aanwezig - aldus de krant, maar deed volgens Lakeman vrijwel niets met die meldingen. "We kregen voortdurend te horen dat de constructeur het wel degelijk bij het rechte eind had."

Foto: Inter Visual Studio/Glocal Media