Ga naar Content
Noord-Holland

Groot, groter, grootst: Schiphol ziet de vliegtuigen groeien

6 juli 2018, 14.04 uur · Aangepast 6 juli 2018, 14.17 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

SCHIPHOL Luchthaven Schiphol krijgt dit jaar weer een recordaantal passagiers te verwerken, maar toch zijn er nauwelijks vluchten bijgekomen. Die passagiersgroei is mogelijk omdat luchtvaartmaatschappijen steeds vaker grotere vliegtuigen inzetten om aan de vraag te voldoen. Maar dat levert soms ook praktische problemen op.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Schiphol kondigde gisteren aan dat er deze zomer weer topdrukte op de luchthaven wordt verwacht: gemiddeld 220.00 reizigers per dag. De drukste dag is maandag 30 juli, wanneer er 233.000 passagiers via Schiphol zullen gaan vliegen. Die groei van 2,4 procent ten opzichte van vorig jaar is mogelijk omdat veel luchtvaartmaatschappijen grotere toestellen inzetten in plaatst van vaker een wat kleinere.

Lees ook: Recorddrukte op Schiphol: deze zomer 220.000 passagiers per dag

Het maximaal aantal vliegbewegingen per jaar van 500.000 tot en met 2020 is inmiddels bereikt. Dus moeten luchtvaartmaatschappijen op Schiphol het de komende jaren doen met de zogenaamde slots, start- en landingsrechten, die ze nu hebben. Om toch aan de groeiende vraag voor vluchten van en naar Schiphol te voldoen, zetten dus steeds meer airlines een groter vliegtuig in. Zo kondigde het Spaanse Air Europa deze week aan dat ze een van de twee dagelijkse vluchten met een Boeing 787 gaan uitvoeren, in plaats van een kleinere Boeing 737. Dat betekent 1600 stoelen per week extra die de maatschappij kan aanbieden.

EasyJet
Meer voorbeelden van maatschappijen die met grotere kisten naar Schiphol komen zijn het Russische Aeroflot, die de Airbus A321 vervangt door een Airbus A330, Turkish Airlines die met regelmaat de grootste toestellen uit hun vloot sturen, Etihad Airways uit Abu Dhabi met ook steeds groter materieel, en zelfs EasyJet dat spoedig met hun nieuwste en grootste aanwinst komt: de Airbus A321NEO. Want ook deze Britse prijsvechter, in passagiersaantallen de op een na grootste maatschappij van Schiphol, mag niet uitbreiden met nieuwe routes.

Met de bus
Het inzetten van de grotere vliegtuigen levert soms ook praktische problemen op, omdat niet al die toestellen aan dezelfde gates met aviobruggen bedoeld voor kleinere toestellen gekoppeld kunnen worden. Daarom moeten deze vliegtuigen soms op het platform geparkeerd worden en pendelt Schiphol met bussen tussen terminal en parkeerplaats. Met bussen van en naar het vliegtuig gebracht worden neemt meer tijd (waardoor overstappende passagiers soms in tijdnood komen) en is veel minder plezierig dan via een slurf instappen.

Emirates
Een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die toestemming heeft om er wel een dagelijkse vlucht bij te plakken, is Emirates uit Dubai. De maatschappij heeft al twee dagelijkse vluchten naar Amsterdam met het grootste passagierstoestel ter wereld: de Airbus A380. Daar komt naar later dit jaar een derde dagelijkse vlucht bij met een Boeing 777-300ER. Vermoedelijk ruilen ze daar een van de vrachtslots die ze op Schiphol hebben daarvoor in.

Groot, groter, grootst
Toch is er voor A380-fans goed nieuws deze zomer. China Southern zet deze zomer vanaf volgende week haar Airbus A380 in voor de dagelijkse vluchten tussen Beijing en Amsterdam, in plaats van een A330. Om hem te kunnen zien landen, moet je wel vroeg op. Hij landt iedere dag al rond 5.30. Om 14.40 vertrekt de dubbeldekker weer richting China.