Ga naar Content

Zelfvarende pont

5 juli 2018, 17.47 uur · Aangepast 5 juli 2018, 18.40 uur
Door: · Foto: NTNU

AMSTERDAM Het Massachusetts Institute of Technology, MIT, werkt aan autonoom varende bootjes voor de Amsterdamse wateren. Maar in Noorwegen is men al een stuk verder want daar vaart sinds kort een electrisch pontje heen en weer tussen de oevers van het Trontheimkanaal.

De Noorse Universiteit NTNU heeft een veerpont ontwikkelt voor fietsers en voetgangers die zonder schipper kan varen. Het bootje herkent andere vaartuigen en meert zelf aan. De overtocht over het 100 meter brede kanaal verloopt helemaal autonoom en duurt een minuut. Wie van het bootje gebruik wil maken drukt op de knop waarna het bootje zelf naar je toe komt. 

Kijk hier naar het zelfvarende pontje

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

De eerste tests zijn veelbelovend zodat de universiteit nu werkt aan een meer volwassen exemplaar voor 12 passagiers. Volgens de onderzoekers is een onbemande ferry aanzienlijk goedkoper dan de aanleg van een vaste fiets- en voetgangersbrug. Het bootje vaart electrisch en laadt automatisch op zodra het aan de kade ligt. Uiteraard zit de pont vol met apparatuur die zorgt voor de juiste koers en obstakels en schepen ontwijkt. 

Amsterdam
Bij het MIT Medialab wordt met belangstelling gekeken naar de ontwikkelingen in Noorwegen. Onder de naam 'Roboat' werkt het MIT samen met het AMS Institute aan de ontwikkeling van zelfvarende bootjes. Na een proef in 2016 heeft men nu rechthoekige badkuipen van 2 bij 4 meter ontwikkeld die zelfstandig kunnen varen. Wellicht een voorbode van autonome veerponten over het IJ.

Noordzeekanaal
Het Noorse zelfvarende pontje is wellicht ook een oplossing voor het Noordzeekanaal. Fietsers en voetgangers kunnen dan op veel meer plekken het kanaal oversteken. De nieuwe ponten die nu ontwikkeld worden om de bestaande ponten over het kanaal te vervangen, zullen wel electrisch worden. Net als het Noorse pontje zullen deze schepen automatisch opgeladen worden tijdens het aanleggen aan de kade. Deze ponten zullen vooralsnog wel bestuurd worden door een schipper.