Ga naar Content
Noord-Holland

Producenten (en consumenten) betalen duizenden euro's voor Bonus-actie bij Albert Heijn

5 juli 2018, 08.52 uur · Aangepast 5 juli 2018, 09.27 uur
Door: · Foto: ANP

ZAANDAM Leveranciers van Albert Heijn blijken diep in de buidel te moeten tasten als ze hun product 'in de Bonus' willen krijgen bij de Zaanse grootgrutter. En die kosten worden vervolgens weer doorberekend aan de consument, meldt RTL Z.

Volgens de nieuwszender rekent Albert Heijn voor een Bonus-actie, waarbij producten met korting verkocht worden, minimaal 14.250 euro. Een plekje in een speciaal oranje bonusschap kost 50.000 euro, maar de kosten kunnen oplopen tot 223.000 euro.

Winstmarges
Supermarkt-expert Jan-Willem Grievink laat weten dat de kosten voor zo'n Bonus-actie vaak worden doorberekend aan de consument. "Die kortingen zitten ingecalculeerd in de basisprijs", vertelt Grievink. De winstmarges voor Albert Heijn gaan bij een actie wel iets omlaag, maar omdat er meer verkocht wordt blijft de winst min of meer gelijk.

Albert Heijn Samenwerkingstarieven 2018

Albert Heijn Promo, per 1 week looptijd:
- Bonusfolder (grote uiting, TV tagon, radio tagon, online banners, megabrand): 223.000 euro. 
- Route 99 (grote uiting, TV tagon, radio tabon, online banners, megabrand): 126.000 euro
- Actie in de winkel:
Schapactie: 21.100 euro
Kopaankleding: 50.000 euro
Actie rollende display: 75.000 euro 

Vooral voor kleine leveranciers kan het lastig zijn om een product in de Bonus te krijgen, schrijft RTL Z. Waar levensmiddelenreuzen als Unilever gemakkelijk tienduizenden euro's neerleggen voor een actie, kan de 14.250 euro die Albert Heijn vraagt voor een 'sobere' kortingsactie een flink bedrag zijn.