Superbatterij Johan Cruijff Arena bestaat uit 148 tweedehands accu's

29 juni 2018, 14.27 uur · Aangepast 29 juni 2018, 14.57 uur · Foto: ANP

Whatsapp

AMSTERDAM De Johan Cruijff Arena neemt vandaag een superbatterij van 3 megawatt in gebruik. De enorme batterij bestaat uit 148 gebruikte accu's en levert niet alleen noodstroom, maar geeft ook stroom terug aan het elektriciteitsnet.

Het stadion heeft hiermee een wereldprimeur te pakken: de realisatie van het grootste energieopslagsysteem in een multifunctioneel gebouw, bestaande uit honderden gebruikte accu's.

De superbatterij kan bij normale omstandigheden helpen het elektriciteitsnet te stabiliseren. Wanneer er te veel stroom is vanwege harde wind of veel zon, slaat de superbatterij de elektriciteit op. Als er te weinig stroom is, geeft de batterij elektriciteit terug aan het net. "Op ons dak ligt 7200 vierkante meter zonnepanelen, wat goed is voor ongeveer 10 procent van ons energiegebruik. Dat gaat rechtstreeks de batterij in", vertelt directeur Henk van Raan aan de NOS.

De batterij van de Johan Cruijff Arena is niet alleen een noodvoorziening voor het stadion zelf, maar ook voor de buren. Concertzalen AFAS Live en de Ziggo Dome kunnen bij een stroomstoring gebruikmaken van de noodstroom. 

,"selected":"16:9","urls":{"4154db1":"http://assets.rtvnh.nl/data/i/344000/pf_image/344861.w631.4154db1.75f96d3.png"}},"id":344861,"width":"631","height":"355","src":"http://assets.rtvnh.nl/data/i/344000/pf_image/344861.w631.4154db1.75f96d3.png","alt":"Werking superbatterij Johan Cruijff Arena","class":"abc-placeholder-image","original":"http://assets.rtvnh.nl/data/i/344000/pf_image/344861.w631.0.68107de.png"}}" />



Elektrische auto
Voorheen had de Arena twee dieselgeneratoren als noodvoorziening, die enkel genoeg stroom leverden voor noodverlichting en evacuatie van het stadion. Het was niet genoeg om een voetbalwedstrijd of een concert door te laten gaan. Daardoor namen organisatoren van evenementen vaak zelf hun eigen dieselgeneratoren mee voor noodstroom. Dat hoeft straks dus niet meer.

De superbatterij bestaat uit maar liefst 148 accu's, die afkomstig zijn uit de elektrische auto 'Nissan LEAF'. Na verloop van tijd verliezen die batterijen hun piekvermogen, dat ervoor zorgt dat een auto binnen een bepaalde tijd van 0 naar 100 km/uur gaat. Ondanks dat is de batterij nog in prima staat om elektriciteit op te slaan en weer terug te geven. 

Whatsapp