Ga naar Content

Een brandje en een olifantje: 'Panorama van Haarlem' van Chiel Braat bijna klaar

HAARLEM Ruim zes jaar lang liet hij bijna geen maandag schieten om aan zijn enorme muurschildering te werken in molen de Adriaan. Chiel Braat heeft zijn 'panorama van Haarlem rond 1780' bijna voltooid. Nog één klein hoekje en dan heeft de stad er een prachtig kunstwerk bij.

Ook deze maandag is Braat weer te vinden in de Adriaan, Haarlem's bekendste molen langs het Spaarne. Het was stadsdichter Willemien Spook die vond dat de saaie witte muur op de benedenverdieping wel wat opgevrolijkt mocht worden. En wie kan dat dan beter doen dan de Haarlemmer die al bijna alle panden in de stad heeft nageschilderd?

1780
De meterslange en uiterst gedetailleerde muurschildering toont Haarlem van rond 1780. "Dat is de periode dat de Adriaan werd gebouwd", vertelt Braat. Hij gebruikt oude plattegronden om de stad zo goed mogelijk na te bootsen, maar het komt ook op zijn eigen improvisatievermogen aan. "Sommige huisjes heb ik zelf verzonnen en er loopt ook een olifantje rond, dan moet je heel goed kijken."

En inderdaad, na heel veel zoek- en speurwerk loopt er ineens een olifantje in de weilanden rond het achttiende eeuwse Haarlem.

Brandje
Wat ook direct opvalt, is dat er een brandje woedt in de stad van Braat. "Ik vond die buurt een beetje ééntonig met al die rode dakpannetjes, dus daar moest iets gebeuren", zegt Braat. En een dakbrand, dat hoorde natuurlijk ook bij de stad van toen.

En wat nog meer opvalt, zijn de mensen. Hij heeft zelfs een paar bekenden van hem geschilderdd. Willemien Spook staat langs één van de grachten en zijn ouders zitten lekker rustig op een veldje aan de rand van de stad. Zijn moeder met een tekenvel op haar schoot. "Ik denk dat ik het tekentalent wel van mijn moeder heb overgenomen. Ze tekent nu ook nog steeds."

Braat verwacht aan het einde van de zomer zij laatste penseelstreek te zetten.