Ga naar Content
Noord-Holland

Busvervoerders vrezen boetes en minder reizigers bij uitval Noord-Zuidlijn

19 juni 2018, 20.30 uur · Aangepast 20 juni 2018, 08.15 uur
Door: · Foto: ANP / Remko de Waal

AMSTERDAM Connexxion en EBS vrezen op te draaien voor eventuele verstoringen aan de Noord-Zuidlijn. Dat blijkt uit de zogenoemde beheersplannen van de busvervoerders.

De vervoerders zijn bang prestatieafspraken met de overheid niet na te kunnen leven, mocht de Noord-Zuidlijn uitvallen. Reizigers van de busmaatschappijen zijn straks in grote mate afhankelijk van de nieuwe metrolijn. Maar verwacht wordt dat de lijn straks zeker vier keer per week langer dan een half uur uit de running is.

Die storingen kunnen volgens Connexxion en EBS leiden tot slechtere reizigersbeoordelingen, met mogelijk hoge boetes tot gevolg. Bij langdurige storingen vrezen de vervoersbedrijven zelfs een terugloop van het aantal reizigers.

Lees ook: Geen verdere vertraging: de Noord-Zuidlijn gaat 22 juli echt rijden

Nu nog rijden de bussen van EBS en Connexxion door naar station Amsterdam Centraal of Amsterdam-Zuid, maar vanaf 22 juli wordt alles anders. De meeste bussen rijden dan niet verder dan metrostation Noord of Zuid. Hier moet dan worden overgestapt op de Noord-Zuidlijn van het GVB. Maar als dat niet lukt, vrezen de vervoerders een negatieve beoordeling van de reizigers.

Hoe groot is de kans op uitval van de Noord-Zuidlijn?
Kort gezegd: groot. Volgens het GVB zal de lijn ongeveer vier keer per week meer dan een half uur stilliggen door een storing. In de beleidsplannen rond de opening van de Noord-Zuidlijn houden de vervoerders rekening met verschillende storingscenario’s. Deze lopen uiteen van een storing van 'enkele uren' tot een volledige uitval van de lijn voor de duur van meerdere weken of maanden. In dit laatste geval moet er zelfs een nieuwe dienstregeling gemaakt worden om zo veel mogelijk passagiers alsnog te vervoeren.

De busvervoerders houden niet alleen rekening met eventuele financiële problemen bij een falende Noord-Zuidlijn. Mocht de metrolijn tijdelijk wegvallen, dan kan dit ook grote gevolgen hebben voor het busvervoer in de hele regio. Zo wordt het mogelijk extra druk op de wegen, met vertragingen en een ontregelde dienstregeling tot gevolg.

Veiligheidsrisico's
Ook ontstaan er volgens de vervoerder ‘veiligheidsrisico’s’ op de stations. Zo is volgens vervoerder Connexxion het busstation van Amsterdam-Zuid niet berekend op een grote hoeveelheid gestrande reizigers tijdens een storing in de spits. Ook de beperkte ruimte op het busstation Noord wordt als mogelijk veiligheidsprobleem genoemd.

De vervoerders laten weten op zoek te gaan naar oplossingen. Connexxion gaat in gesprek met de Vervoersregio Amsterdam, de opdrachtgever voor het openbaar vervoer namens de overheid. Het vervoerbedrijf wil afspraken maken over wat de financiële gevolgen zijn voor het bedrijf, mocht de Noord-Zuidlijn voor lange tijd uitvallen.

Weten wat er voor jou gaat veranderen op 22 juli? Klik dan hier voor een overzicht van de wijzigingen van Connexxion of hier voor EBS.