Ga naar Content

Innovatieve biobrug op Schiphol Logistics Park

18 juni 2018, 18.44 uur · Aangepast 19 juni 2018, 09.29 uur
Door: · Foto: Jur Engelchor

SCHIPHOL Ogenschijnlijk is het een doodgewone voetgangersbrug, maar de biobased brug op het Schiphol Logistics Park is van een unieke samenstelling van materialen.

Architect Rafail Gkaidatzis heeft voor zijn afstudeeronderzoek aan de TU Delft onderzoek gedaan naar een voetgangersbrug van zoveel mogelijk biobased materialen. Het resultaat is een zogenaamde bio-basalt-balsa (B3), die ligt over de sloot tussen het Ringdijkpark en de Naritaweg op het bedrijventerrein in Rozenburg. 

Duurzaam materiaal
Het brugdek is onder andere gemaakt van basaltvezels en biobased polyesterhars. Dat heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditionele bouwmaterialen. Voordelen van vezelversterkte kunststof zijn hun hoge sterkte, de geringe energiebehoefte tijdens de bouw, de lage onderhoudsbehoefte en de lange levensduur.

Lava
Basaltvezels worden gemaakt van het basaltgesteente, het vulkanisch stollingsgesteente dat ontstaat door stolling van lava. Deze vezels zijn zo sterk dat er minder materiaal nodig is voor de brugconstructie, zo ontstaat een lichtgewicht brug. De polyesterhars is gedeeltelijk van natuurlijke oorsprong.

De verwachting is dat de biobrug minimaal honderd jaar mee gaat, met gering onderhoud omdat het materiaal niet onderhevig is aan rot of corrosie.