Ga naar Content

Problemen stapelen zich op in Haarlemse studentenflat: "Ik durf hier geen mensen uit te nodigen"

HAARLEM Het gaat niet goed in de studentenflat aan de Zijlweg 245 in Haarlem. De bewoners betalen daar veel servicekosten, maar daar wordt niks mee gedaan. Er zitten gaten in de muren, er zit schimmel bij de luchtventilatie, er hangt een wietlucht en het is onhygiënisch. "Bewaking, glazenwasser, schoonmaak van de ventilatiekanalen, tuinonderhoud. We zouden het moeten krijgen, maar het is er niet", vertelt een bewoner.

De totale kosten die hiervoor door de verhuurder worden gerekend, bedragen enkele tientallen euro's. Ondertussen verandert Zijlstraat 245 in Haarlem volgens de bewoners langzaam in een krot. "Je ruikt hier een ontiegelijke wietgeur. Ook is het niet schoon, ook dat ruik je", vertelt Ricardo, één van de bewoners. "Als ik op mijn kamer zit is het niet zo erg, maar het trappenhuis stinkt enorm. Ik durf ook eigenlijk geen mensen uit te nodigen bij mij thuis", vertelt een studente. 

Klachten
Niet alle bewoners die NH Nieuws sprak willen voor de camera reageren, maar ze zijn het eens met de kritiek. Samen proberen ze de boel netjes te houden, want met de klachten wordt weinig gedaan.

Lees ook: Studenten uit flat gejaagd door Poolse medebewoners

Zo schijnt de lift al enige tijd niet bruikbaar te zijn, iets wat voor een studente van het conservatorium enorm hinderlijk is. "Ik heb hartklachten en ik kan niet met mijn boodschappen naar de derde etage lopen", legt ze uit. "Ik heb een mail gestuurd met de vraag of ik er gebruik van kan maken, maar ik heb daar nooit een reactie op gekregen."

Het onderlinge contact tussen de bewoners is inmiddels wel goed. Onderling hebben ze een schoonmaakschema gemaakt om de boel toch nog een beetje netjes te houden, want klachten indienen heeft volgens hen weinig nut. "Er zijn mensen die actief mailen of bellen, maar er wordt niet opgenomen of de beloftes worden niet nagekomen", vertelt de studente. "Er werd beloofd dat er postvakken zouden komen, maar die zijn er nog steeds niet. Beneden wordt de post op een stapel gelegd en je moet maar hopen dat je geen belangrijke post mist", legt Ricardo uit. 

Vastgoedbeheer
Volgens beheerder Van der Huizen Vastgoedbeheer gaat het juist beter bij Zijlweg 245 en is het aantal klachten de laatste jaren enorm gedaald. Bewoners moeten problemen zelf aangeven bij de huismeester, die er meerdere dagen per week is. Toch hopen de bewoners dat ze de boel beter gaan onderhouden. Voormalige huismeesters van Zijlweg 245 wilden niet op de klachten reageren. 

Foto: NH Nieuws