Kijkje in het 'ondergrondse flatgebouw' van Amsterdam Centraal

AMSTERDAM - (AT5) Op de Rit neemt een kijkje op station Amsterdam Centraal. Voor de komst van de Noord-Zuidlijn is niet alleen het station zelf verbouwd, de hele omgeving is aan een behoorlijke transformatie onderworpen.

Het aantal treinreizigers op CS groeit explosief. In 2030 maken naar verwachting elke dag zo'n 260.000 reizigers gebruik van het station, tegen 185.000 nu. Het station is daarom omgetoverd van afsluitend spoorstation tot een ruimtelijke ontmoetingsplek met een nieuwe collectie aan cafés, restaurants en winkels.

Architect Jan Benthem zegt dat het veranderen van de omgeving van het station een belangrijk punt was om deze groeiende aantallen goed op te vangen, met als een van de belangrijkste doelen het terugdringen van het autoverkeer rond het station. "Het was hier natuurlijk een enorme chaos met bussen, trams en een zesbaans autoweg tussen het station en de stad", zegt Benthem.

Onderwaterfietsenstalling
Daarnaast wordt er ook meer ruimte gecreeerd door de bouw van een onderwaterfietsenstalling en het verplaatsen van de bussen naar de achterkant van het station, wat nu al voor het grootste deel gebeurd is. Wanneer tenslotte ook de auto's die voor het station rijden, zullen verdwijnen, zal het stationsgebied volledig van de voetgangers en fietsers zijn. "En dan kun je straks echt als voetganger de stad in lopen, zonder ook maar een auto tegen te komen."

Het nieuwe Centraal Station zelf kan eigenlijk worden gezien als een groot ondergronds flatgebouw. "Daar hoort dus ook een ander station bij, niet dat afsluitende spoorstation'', stelt Benthem. Vanuit het busstation aan de noordkant van het station dalen passagiers af naar de IJpassage: het nieuwe winkelgebied met restaurants, waaronder ook de autotunnel gebouwd is. In de IJpassage vind je de toegang tot de treinsporen en de roltrappen naar de Noord-Zuidlijn. 

Ingewikkeld en tijdrovend
Volgens Benthem is het verbouwen van het station en zijn omgeving een heel ingewikkelde en tijdrovende klus geweest, maar het resultaat staat als een huis: een ruimteljk en functioneel station met talloze verblijfsfuncties. "Ik vraag mezelf ook wel eens af: hoe hebben we het in godsnaam voor elkaar gekregen? Maar het staat er en het werkt."

Meer over dit onderwerp:
Amsterdam e.o. amsterdam nieuws mra op de rit
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws