Noord-Holland

NL
V

Grote stroomstoring Schiphol veroorzaakt door eigen falende noodinstallatie

6 juni 2018, 17.21 uur · Aangepast 6 juni 2018, 19.15 uur · Foto: ANP

SCHIPHOL De grote stroomstoring die op zondag 29 april voor een flinke chaos op Schiphol zorgde, is veroorzaakt door problemen met een noodstroominstallatie van de luchthaven. Dat laat Schiphol weten naar aanleiding van een tussentijds rapport van TNO, dat de opdracht heeft gekregen om de oorzaak van de storing te onderzoeken.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De chaos was compleet toen op een van de drukste dagen van de meivakantie 's nachts de stroom uitviel op Schiphol. Omdat de problemen in de ochtend nog niet waren opgelost en de terminal overvol raakte, besloot Schiphol de luchthaven en de toegangswegen ernaartoe af te sluiten. Veel vluchten werden geannuleerd of vertraagd.

Lees ook: Chaos op Schiphol na stroomstoring: vertrekhallen overvol, vluchten omgeleid

Volgens onderzoeksbureau TNO stapelden de problemen tijdens en na de stroomstoring zich op omdat een noodstroominstallatie in Terminal 3 'afwijkende instellingen ten opzichte van andere noodstroomvoorzieningen kende.' Daarbij stonden drie groepen niet goed ingesteld en werd de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden.

Lees ook: Droomvakanties eindigen in drama na Schiphol-storing: "We gingen met de hele familie op cruise"

Toen de stroomvoorziening weer was hersteld, waren de problemen nog lang niet opgelost. Verkeerde aansluitingen in het datanetwerk van Schiphol zorgden voor uitvallende datanetwerken. Daardoor kon er onder meer enige tijd niet worden ingecheckt.

Lees ook: Hoes: 'Marechaussee nam besluit tot sluiting Schiphol'

Schiphol erkent verantwoordelijk te zijn voor de fouten en heeft maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Pas na de zomer wordt het onderzoek volledig afgerond. Er moet ook nog worden onderzocht of de luchthaven en de Marechaussee correct hebben gehandeld door de luchthaven en de wegen ernaartoe tijdelijk af te sluiten.