Ga naar Content
Noord-Holland

Coalitie-akkoord: Amsterdam wordt autoluw en 24-uursopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers

24 mei 2018, 10.51 uur · Aangepast 24 mei 2018, 14.41 uur
Door: · Foto: De Stopera, Amsterdam. Auteur: Robby Hiel

AMSTERDAM (AT5) Amsterdam moet eerder van het gas af, er komt opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers en het nieuwe stadsbestuur ziet het liefst zo min mogelijk auto's in de binnenstad. Dat zijn de hoofdlijnen van het nieuwe coalitieakkoord.

Het nieuwe stadsbestuur wil het autogebruik in de stad flink terugdringen. Er komt een 'Agenda Amsterdam Autoluw' met daarin de ambitie om de binnenstad zoveel mogelijk autovrij te maken. De parkeertarieven gaan omhoog, naar een maximum van 7,50 euro per uur in de binnenstad. Het college stelt zichzelf tot doel in 2025 tussen de 7000 en 10.000 parkeerplekken te hebben opgeheven.

Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren wil het college de bestaande milieuzones uitbreiden naar meer voertuigcategorieën en met strengere normen. De maximumsnelheid gaat in woonstraten zo veel mogelijk naar 30 kilometer per uur, en op de ringweg A10 zou het nieuwe stadsbestuur het liefst een maximum van 80 kilometer per uur zien.

Wonen
Wonen was hét thema in de verkiezingscampagne. Amsterdam heeft dringend behoefte aan huizen: dit college wil er elk jaar 7.500 bijbouwen. 2.500 daarvan zijn bestemd voor sociale huur, 1.670 voor de middenhuur. Voor de laatste categorie gaat de huur niet hoger worden dan 971 euro.

Ook gaat Amsterdam zich in Den Haag sterk maken om het middensegment verder te kunnen reguleren, zodat vrijgekomen woningen niet direct ten prooi vallen aan de vrije sector. Verder is het streven om van de nieuw te bouwen huizen in het middeldure en dure segment, de helft te reserveren voor Amsterdammers die een betaalbare woning achterlaten.

Het nieuwe college wil de macht van beleggers op de woningmarkt intomen. Onder andere door, voor zover de wet dat toelaat, een woonplicht in te voeren voor nieuwbouwwoningen. Dat betekent dat iemand die zo’n nieuwe woning koopt, daar ook daadwerkelijk zelf moet gaan wonen. Verder wil de stad dat beleggers hun woningen alleen nog maar tegen betaalbare huren in de markt kunnen zetten. Deze vorm van middenhuur zou in het bestemmingsplan moeten worden vastgelegd.

Strengere milieuzones
Amsterdam moet eerder van het aardgas af, het liefst al in 2040. Dat is tien jaar eerder dan eerder de bedoeling was. Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren wil het college de bestaande milieuzones uitbreiden naar meer voertuigcategorieën en met strengere normen.

Er komt een 24-uursopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers zoals de We Are Here-groep. Er komt een plek voor 500 ongedocumenteerden die daar anderhalf jaar kunnen verblijven. 

Meer belasting huiseigenaren
Om de plannen te kunnen betalen zullen wel een aantal belastingen omhoog gaan. Met name de toeristenbelasting zal veel extra geld opleveren, maar ook de OZB (onroerendezaakbelasting) voor huiseigenaren wordt in 2019 eenmalig verhoogd met 2 procent.