Ga naar Content

Eerste logistieke hub Amsterdam in gebruik

DUIVENDRECHT Een logistiek overslagpunt net buiten de stad moet de verkeersoverlast en vooral de uitstoot van CO2 en fijnstof beperken. De Universiteit en Hogeschool van Amsterdam hebben met een aantal belangrijke leveranciers afspraken gemaakt waardoor de bevoorrading duurzamer wordt.

Dagelijks rijden tientallen bestelbussen en vrachtwagens af en aan bij de tachtig locaties van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit om pakketten en dozen af te leveren waar studenten en docenten niet zonder kunnen. En dus vertrekken er iedere dag in alle vroegte vanuit het hele land kleine vrachtwagens richting Amsterdam.

"Al deze vrachtwagens reden samen zeventig keer de wereld rond", aldus Susanne Balm, projectleider duurzame stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Niet praktisch maar vooral niet duurzaam. De oplossing leek simpel. Maak een overslagpunt (hub) buiten de stad waar al deze pakketjes verzameld worden en breng ze dan in één keer naar de juiste lokatie.

Hub in Duivendrecht
Na heel veel praten en overleggen is het eindelijk gelukt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het distributiecentrum van de firma Van Deudekom in Duivendrecht is inmiddels ingericht als hub en PostNL gaat met elektrische bakfietsen en vrachtwagens de pakjes in de stad bezorgen. Met de hub is de distributieketen verlengd, er zijn meer partijen bij betrokken, maar de klant wil geen cent meer betalen.

Geld blijkt het grootste probleem bij het opzetten van een hub maar de wil om het 'beter' te doen heeft voorlopig gewonnen. Canon, de leverancier van printerpapier, krijgt nog steeds de bestelling, maar stuurt nu een grote vrachtwagen vol papier vanuit Zweden rechtstreeks naar Duivendrecht in plaats van Venlo waar Canon gevestigd is. Daar wordt het opgeslagen en samen met het toiletpapier en handdoeken naar het juiste adres gebracht.

Toekomst
De grootste acht leveranciers van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam doen nu mee en het is de bedoeling dat langzaam maar zeker alle achthonderd leveranciers aanhaken. Bij aanbestedingen wordt dat als eis meegenomen. Daarnaast hoopt men dat ook andere instellingen en bedrijven in de Amsterdamse binnenstad hun spullen via de logistieke hub laten leveren. In dat geval is één hub in Duivendrecht niet voldoende.

Als meer bedrijven gebruik maken van een hub, betekent dat minder vrachtverkeer in de stad en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Veel duurzamer en met slim organiseren voor dezelfde prijs.

Foto: