'Ministerie paste zelf geluidsnorm Schiphol aan': omwonenden boos

SCHIPHOL - Het ministerie van Infrastructuur heeft tien jaar geleden de vastgestelde geluidsnormen voor Schiphol zelf aangepast, waardoor er een groei in het vliegverkeer mogelijk was. Er konden daardoor tienduizenden extra vliegbewegingen plaatsvinden ten opzichte van de in 2003 opgestelde norm.

Dat stellen omwonenden van Schiphol in een procedure die momenteel bij de Raad van State ligt. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), de belangrijkste adviseur van het ministerie, bevestigt het verhaal van de bewoners. Dat blijkt uit een e-mail die in handen is van het tv-programma EenVandaag

Eenzijdig bijgesteld
De originele norm van vijftien jaar geleden was vastgesteld op 10.000: dat betekende dat maximaal 10.000 huizen in het zogenoemde binnengebied van Schiphol met ernstige geluidsoverlast te maken mochten krijgen. Toen dat in 2008 de groei van de luchthaven in de weg zat, besloot de toenmalige minister van Verkeer Camiel Eurlings om de grens eenzijdig bij te stellen naar 10.800 huizen. 

De al opgerekte norm werd bij de omzetting naar nieuwe Europese geluidsnormen nog verder aangepast naar 12.300 woningen. Volgens de omwonenden heeft de minister met het ophogen van de norm onrechtmatig gehandeld. Zij willen nu dat de norm weer wordt bijgesteld naar de afgesproken 10.000 huizen.

Grote gevolgen
De rechter doet begin juni uitspraak in de zaak. Mochten de bewoners het gelijk aan hun zijde krijgen, kan dat grote gevolgen hebben voor de luchthaven. De 500.000 vliegbewegingen die nu mogen plaatsvinden, zijn dan niet meer haalbaar. 

De rechtbank heeft in een eerder stadium bepaald dat de geluidsnorm mocht worden opgerekt, omdat de vluchtroutes zouden zijn verbeterd. 

Meer over dit onderwerp:
schiphol schiphol
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws