Ga naar Content

Nieuwe warmte-koudeopslag Schiphol bespaart net zoveel gas als 1.500 huishoudens

SCHIPHOL Je merkt er als reiziger vrijwel niks van, maar de afgelopen jaren is Schiphol druk bezig geweest met het vervangen van de verouderde verwarmings- en koelsystemen door een duurzaam opslagsysteem in bijna alle pieren. Onlangs nog werden de werkzaamheden op de G-pier afgerond. Binnenkort volgen de vertrek- en aankomsthallen.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Wie in de winter het vliegtuig op de G-pier instapte, zag misschien de werkzaamheden die bij het installeren van het nieuwe duurzame warmte-koudeopslagsysteem uitgevoerd moesten worden. Tussen de gates en de vliegtuigen zijn er diepe kelders gegraven waar warmte en koude nu wordt opgeslagen. Vanuit die kelders lopen talloze buizen en pijpen die de warme en koude lucht transporteren naar de ruimtes waar de passagiers lopen en wachten.

150 meter diep
Vakspecialist Michiel de Graauw opent de luiken bij gate G9, waar tweemaal per dag de Airbus A380 van Emirates geparkeerd staat en waar grote pompen te zien zijn die 150 meter de diepte ingaan. Warm water wordt er opgeslagen voor de wintermaanden en nu wordt het uit de winter opgeslagen koude water omhoog gepompt voor de koeling van de gehele pier. Het is systeem is ook al toegepast op de B-, E- en F-pier. De C- en D-pieren volgen nog, net zoals Vertrekhal 1, 2 en 3.

Schiphol bespaart met dit systeem op termijn twee miljoen kubieke meter gas, dat gelijk staat aan 1.500 huishoudens. De luchthaven wil in 2040 klimaatneutraal zijn: er wordt dan geen CO2 meer uitgestoten die afkomstig is uit fossiele brandstoffen.

Jouw Noord-Holland
Dit jaar doorkruisen we in 'Jouw Noord-Holland' de provincie op zoek naar duurzame initiatieven en innovaties. Deze maand is het thema 'nieuwe energie'. Met nieuwsverhalen en video's op onze online platformen, radio en tv staat NH Nieuws een week lang volledig in het teken van dit thema. Bekijk hier alle verhalen over nieuwe energie.

Foto: NH Nieuws/Doron Sajet