Ga naar Content
Noord-Holland

Tandzorg Groep dupeerde patiënten door te sjoemelen met facturen

12 april 2018, 19.16 uur
Door: · Foto: Shutterstock

NOORD-HOLLAND De Tandzorg Groep, met acht tandartspraktijken in Noord- en Zuid-Holland, heet een boete gekregen van 400.000 euro omdat er gesjoemeld is met facturen. Het is de hoogste boete ooit in de mondzorg sector, meldde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De tandartsengroep liet een deel van haar patiënten te veel betalen voor allerlei materialen en behandelingen, doordat  de kortingen die de groep kreeg bij het inkopen niet doorrekende. Dat is in strijd met de vastgestelde regels. "Wij vinden het zeer ernstig dat patiënten op deze manier benadeeld werden", aldus de NZa.

Als tandartsen materialen en technieken inkopen dan moeten ze de nettokosten hiervan één-op-één doorberekenen aan de patiënt. Ze mogen hierop dus geen winst maken. De Tandzorg Groep heeft dit niet gedaan en heeft dus de richtlijne overschreden.

Tot 2014 ging dit bij de Tandzorg Groep goed. Maar in het jaar daarop tot halverwege 2016 stak de groep deze korting in eigen zak via een ongeoorloofde huurconstructie. De leverancier, een tandtechnisch laboratorium, betaalde via deze schijnconstructie aan de tandarts voor een niet bestaande ruimte. Via deze omweg kwam de korting niet op het factuur te staan en ging het geld naar de tandarts.

Fraude bij tandartsen
De NZa doet al een aantal jaren onderzoek naar fraude bij tandartsen. Volgens de zorgautoriteit brengen de meeste tandartsen in Nederland hun materiaal- en techniekkosten 'keurig' in rekening. Maar sommige tandartsen laten hun patiënten te veel betalen. "We zien in andere gevallen dat ook gebruik wordt gemaakt van zowel nationale als internationale constructies met bijvoorbeeld 'papieren' tussen-BV’s of inkoopcombinaties. Op deze manier steken deze tandartsen (bulk)kortingen/bonussen in eigen zak of verhogen zij kunstmatig de prijs zonder dat daar reële kosten tegenover staan."

De Patiëntenfederatie Nederland vindt dat benadeelde patiënten hun geld terug moeten krijgen. ,,Als je bij een van deze praktijken bent behandeld zou ik mijn factuur nog maar eens goed bestuderen. De tandarts moet dan maar aantonen dat er niet te veel is betaald'', zegt een woordvoerder.

Bij de Tandzorg Groep was vandaag niemand bereikbaar voor commentaar.