Ga naar Content

Slecht onderhoud bruggen kan leiden tot miljoenenschade

AMSTERDAM Het slechte onderhoud aan ruim honderd bruggen, viaducten en tunnels kan grote economische schade veroorzaken. Bij afsluiting van één cruciaal knooppunt kan de schade al in de vele miljoenen euro's lopen. Dat blijkt uit een doorrekening die hoogleraar Bert van Wee voor NH Nieuws en EenVandaag heeft gemaakt.

Door verslaggevers Joost LammersMaarten Edelenbosch en Kimo Demoed

We vragen Van Wee uit te rekenen wat de economische schade is als de A10 dichtgaat op een werkdag op dinsdagochtend 7.30 uur. In het scenario gaan we uit van twee viaducten van knooppunt Amstel, waar de A2 en de A10 op elkaar aansluiten, die worden afgesloten. Dagelijks rijden daar per viaduct meer dan 100.000 voertuigen overheen.

Lees ook: Risico op instorten bij bruggen en viaducten door achterstallig onderhoud

De locatie is niet toevallig gekozen, want de viaducten hebben volgens de eigen inspectierapporten van Rijkswaterstaat uit 2014 een onacceptabele kans op bezwijken. Uit interne inspectierapporten, die in handen zijn van NH Nieuws en EenVandaag, blijkt dat er scheuren zitten in de betonnen draagconstructie. Toch zijn de voorgestelde veiligheidsmaatregelen nog niet uitgevoerd. 

Zooitje
"De eerste dag wordt het een zooitje", zegt Van Wee. "Ik verwacht dat veel mensen flinke vertraging hebben." Hij rekent voor dat de eerste dag de economische schade alleen al 1 tot 2 miljoen is. Een groot deel van die schade komt op het bordje van bedrijven en zakelijk verkeer.

Als er op grote schaal herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden, dan duurt dat maanden. De Merwedebrug was in 2016 alleen al twee maanden gesloten voor zwaar verkeer. De schade voor ondernemers liep toen in de tienduizenden euro's per bedrijf.

Overzicht: Deze bruggen en viaducten zijn slecht onderhouden

Van Wee gaat verder: "Mensen gaan zich aanpassen en de schade neemt per dag ook iets af." Hij rekent voor dat er na een maand sprake is van 10 tot 20 miljoen euro schade. "Daarmee zit ik aan de voorzichtige kant. Maar het is zeker reëel, want er is achterstallig onderhoud. En je weet niet van tevoren wanneer een knooppunt uitvalt."

Schadeclaims nemen toe
Dat er daadwerkelijk ook schade door gebreken aan de weg is, blijkt uit het aantal ingediende schadeclaims. Dat is de afgelopen jaren fors toegenomen, zo blijkt gegevens van Rijkswaterstaat. In 2014 was dat aantal nog 521. Vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 955.

Lees ook: ANWB en ondernemers willen actie minister: "Wegen in Nederland moeten veilig zijn"

Gaten in de weg, glad wegdek en steenslag zijn de belangrijkste redenen voor toekenning van een schadevergoeding. Opvallend is dat Rijkswaterstaat claims steeds vaker doorstuurt naar andere wegbeheerders, de aannemer of de verzekeringsmaatschappij van de aannemer.

Foto: Joost Lammers / NH Nieuws