Ga naar Content

ANWB en ondernemers willen actie minister: "Wegen in Nederland moeten veilig zijn"

NOORD-HOLLAND Geschokte reacties op het gezamenlijke onderzoek van NH Nieuws en actualiteitenprogramma EenVandaag naar de slechte staat van onderhoud van bruggen, viaducten en tunnels.

Minister Cora van Nieuwenhuizen moet volgens de ANWB, enkele ondernemersverenigingen en de PvdA ingrijpen. Op verzoek van de PvdA komt er een debat in de Tweede Kamer en ook de VVD heeft Kamervragen gesteld aan de minister. 

Feiten op een rij
NH Nieuws en EenVandaag deden onderzoek naar ruim 200 bruggen, tunnels en viaducten in Noord-Hollands. De helft voldoet niet aan het minimale wettelijke onderhoudsniveau. Bij enkele tunnels en viaducten is zelfs een onacceptabele kans op instorten. Het onderhoud niet gedaan of jaren uitgesteld.

Lees hier ons nieuwbericht over de slechte staat van de Noord-Hollandse bruggen, tunnels en viaducten.

"Daar schrik ik van", zegt hoofddirecteur van de ANWB Frits van Bruggen als we de uitkomsten van ons onderzoek voorleggen. "Ik vind dat de bruggen en de viaducten veilig moeten zijn."

Ook Frits de Groot van ondernemersorganisaties NVO-NCW en MKB Nederland vindt dat er wat moet gebeuren. "Ik ben best wel wat verbaasd over de dingen die hier getoond worden. We hebben best wel gehoord dat het niet overal even goed gaat, maar dat het deze vormen aanneemt qua omvang, aantallen en ernst dat wisten we niet en dat vraagt om spoedactie. Dat kan niet anders."

Onvoldoende onderhoud
Het probleem van een gebrek aan onderhoud is niet nieuw, want de diverse organisaties hebben al eerder aan de bel getrokken. Maar resultaat heeft dat tot nu toe nauwelijks opgeleverd.

Lees ook: Veertien bruggen en viaducten die slecht zijn onderhouden: een overzicht van de mankementen

"Onderhoud is iets wat we al geruime tijd onvoldoende hebben gedaan in Nederland. Dat is eigenlijk de politieke onwil om geld ter beschikking te stellen voor het onderhoud", zegt Machiel van der Kuijl van verladerorganisatie Evofenedex. "Hier word je ook niet vrolijk van als inwoner van Nederland, wetende dat we veel van onze centjes ook op deze manier verdienen."

Veilig thuis kunnen komen
Bij diverse cruciale knooppunten is zelfs sprake van risico op instorten of verzakken. Navraag bij Rijkswaterstaat leert dat er tot op heden weinig tot niets van het noodzakelijke onderhoud is terecht gekomen.

Reactie Rijkswaterstaat
"De veiligheid van onze infrastructuur is niet in het geding", laat Rijkswaterstaat weten. "We monitoren de staat van de infrastructuur, ook in Noord-Holland. Als er een onveilige situatie is grijpt Rijkswaterstaat direct in. Als uit een inspectierapport blijkt dat een brug niet voldoet aan de wettelijke norm dan worden afwijkingen direct hersteld of worden er maatregelen getroffen, zoals het instellen van aslastbeperking en extra inspecties."

Tegenreactie: Uit het onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag blijkt juist dat er geen sprake is van aslastbeperking bij de knooppunten. 

Tweede Kamerlid van de PvdA Gijs van Dijk noemt het 'absurd'. "Dit zijn knooppunten waar dagelijks duizenden mensen overheen rijden. Dus dat betekent dat er dagelijks duizenden mensen in Nederland gevaar lopen, omdat de veiligheidseisen die we met elkaar hebben afgesproken niet worden nakomen. Dat is echt onacceptabel."

Verdieping: Risico op instorten Noord-Hollandse bruggen en viaducten door grootschalig achterstallig onderhoud

"Ik ga direct een debat aanvragen met de minister, want ik wil dat alle feiten op tafel komen want we moeten er zeker van zijn en vooral de wegdeelnemer moet er zeker van zijn dat je veilig die weg op kan. Dat je veilig weer thuis kan komen."

Miljarden erbij
Ook de ANWB en de ondernemersverenigingen roepen de minister op om in te grijpen. Volgens Van der Kuijl van Evofenedex schaadt het gebrek aan onderhoud de concurrentiepositie van Nederland. "Er moeten miljarden bij. Veel van onze centjes verdienen we met handel, die heeft een goede infrastructuur nodig. Als we die niet onderhouden, hoe is het dan gesteld met ons verdienvermogen overmorgen of over een aantal jaar. Daar maak ik me ook ernstige zorgen over."

ANWB directeur Frits Van Bruggen vindt dat de automobilist ook mag rekenen op goed onderhoud van bruggen en viaducten. Jaarlijks betalen automobilisten 22 miljard euro aan belasting voor hun auto, volgens de ANWB. Een kleine 8 miljard hiervan wordt aan infrastructuur besteed. "Een automobilist betaalt een heleboel wegenbelasting in Nederland en dat geld moet beschikbaar zijn voor dat onderhoud."  

Budget
Volgens Rijkswaterstaat is het budget voor vernieuwing van de infrastructuur vanwege de extra inzet voor onderhoud aan oudere bruggen en tunnels meer dan verdubbeld: van jaarlijks 150 miljoen euro naar 350 miljoen euro per jaar.