Ga naar Content

Velsertunnel na renovatie nog altijd Nederlands kampioen afsluitingen

VELSERTUNNEL Een jaar na de renovatie van de Velsertunnel is de tunnel nog altijd Nederlands kampioen afsluitingen. Het aantal hoogtemeldingen is na de verhoging van de tunnelbuis sinds januari 2017 weliswaar drastisch lager, maar toch blijken truckers dagelijks nog onnodig lang vast te staan.

Voor de renovatie waren er maandelijks zevenhonderd meldingen van te hoge vrachtwagens, zo blijkt uit onderzoek van NH Nieuws. Sindsdien gebeurt dat nog 'slechts' tweehonderd maal, zo'n zesmaal per dag. Gemiddeld duurt het een kwartier voordat de tunnelbuis weer kan worden vrijgegeven. Dat betekent dat de tunnel per dag ongeveer anderhalf uur is afgesloten. 

Lees ook: In beeld: zestig jaar Velsertunnel tussen Velsen en Beverwijk

Vooral buitenlandse chauffeurs begrijpen vaak niet dat ze te hoog zijn, zeggen de truckers. "We staan er veel te vaak en veel te lang stil. Dat moet echt anders", zegt Jan van Oostveen van het Velserbroekse transportbedrijf J&H. 

Grote crime
Hij vervolgt: "De wachttijden zijn een grote crime. De tunnel is voor ik weet niet hoeveel geld verbouwd, maar tot op heden hebben ze nog niks aan de hoogtemeldingen gedaan. Het is niet beter geworden."

Volgens de beroepschauffeur staan hij en zijn collega's vaak onnodig lang te wachten. "Door de file die dan veroorzaakt wordt, kunnen de hulpdiensten er niet bij komen. Dus je blijft extreem lang staan wachten. Dat stuit me tegen de borst. In de huidige tijd moet het mogelijk zijn om wel door te kunnen rijden."

Van Oostveen pleit daarom voor betere informatie die in meerdere talen op de matrixborden moet worden weergegeven. Een andere oplossing zou een permanent aanwezige auto van Rijkswaterstaat of een bergingsbedrijf kunnen zijn. Daarmee zou de afhandeling van een hoogtemelding aanzienlijk sneller kunnen, geloven de truckers.

Lees ook: Renovatie Velsertunnel zorgt voor veel blije gezichten

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat in een reactie daarop aan NH Nieuws weten dat dat niet haalbaar is, omdat dat te duur is. Rijkswaterstaat meldt verder dat er voor wordt gezorgd dat er altijd iemand in de buurt is. Ten slotte roept Rijkswaterstaat de chauffeurs op zelf heel goed op te letten om te voorkomen dat het verkeer vast komt te staan.

Oproep
Ron van den Ende van Rijkswaterstaat: "We doen echt een oproep aan de chauffeurs en de branche: meet de vrachtwagen en voldoe aan de wettelijke eis van vier meter hoogte."

Foto: NH/Pieter van den Akker