AMSTERDAM (AT5) Een opmerkelijke reclamecampagne van de gemeente Amsterdam doet het nodige stof opwaaien. Met posters doet Amsterdam Marketing een poging om Britten te overtuigen van een verhuizing naar Amsterdam.
"Wanneer je je realiseert dat het gaat om maandelijkse huur en niet wekelijkse huur", met die slogan lijkt Amsterdam Marketing te willen suggereren dat huren in Amsterdam aanzienlijk lager liggen dan in de Britse hoofdstad. Op een andere poster zou de tekst staan 'Amsterdam - waar je altijd op tijd thuis bent om je dochter in bed te stoppen'.
'Dikke portemonnees'
De SP heeft het stadsbestuur vandaag meteen opgeroepen om de campagne te staken. "Wie bedenkt nou zoiets", zegt raadslid Tiers Bakker. "Terwijl mensen die hier hun wortels hebben de stad uit worden gedreven door de hoge huizenprijzen, wordt er reclame gemaakt om mensen te lokken met dikke portemonnees die hier geen enkele binding hebben. Daar gaan de huizenprijzen omhoog."
Bakker hoopt dat het om een slechte grap van Amsterdam Marketing gaat, de organisatie die ook verantwoordelijk is voor het I Amsterdam-logo. "De enige die hier profijt van hebben zijn vastgoedeigenaren die nóg meer geld kunnen vangen voor hun huizen. Maar juist de groep die het nu het moeilijkst heeft op de woningmarkt, mensen met een laag of gemiddeld inkomen, worden verder weggeconcurreerd. Daar pas ik voor en daar mag de gemeente op geen enkele manier aan meewerken."
'Opscheppen over goedkope huren'
Ook op Twitter wordt met ontsteltenis gereageerd op de campagne. "Er is iets goed mis met de wereld op het moment dat je op gaat scheppen over goedkope huren in Amsterdam, terwijl Nederlanders aan het worstelen zijn om betaalbaren huizen te vinden."