Een waardige laatste reis vanuit het nieuwe Mortuarium Schiphol

SCHIPHOL - Met zo'n 2500 overledenen die Schiphol jaarlijks passeren, heeft de luchthaven eindelijk het mortuarium dat het verdient. Deze week opende het nieuwe duurzaam gebouwde Mortuarium Schiphol de deuren. "Vroeger lag vader tussen de spijkerbroeken en tulpenbollen in een vrachtloods."

Door Schipholverslaggever Doron Sajet

Manager Theo de Haardt hoort al 20 jaar bij Mortuarium Schiphol. Tot voor kort werkte hij tegenover voormalig parkeergarage P2, maar sinds een week staat er een gloednieuw en vooral duurzaam mortuarium naast Terminal 3. Het oude mortuarium moest wijken voor de bouw van de nieuwe pier en terminal van Schiphol. Maar het voldeed ook allang niet meer aan de huidige eisen.

De laatste reis
Theo de Haardt wil namelijk nabestaanden een waardige ruimte kunnen bieden om afscheid te kunnen nemen van hun geliefde. In het nieuwe gebouw aan de Jan Plezierweg op Schiphol zullen jaarlijks maar liefst 2500 overledenen vertrekken of aankomen. Veruit de meeste zijn Marokkanen en Turken die in hun vaderland begraven zullen worden en dus hun laatste reis op Schiphol beginnen. Dat zijn er per jaar zeker 1750.

Theo: "Ongeveer 700 overleden personen komen vanuit het buitenland op Schiphol aan. Dat zijn er gemiddeld twee per dag". Maar ook in het vliegtuig of op Schiphol zelf overlijden er zo'n 20 mensen per jaar. Die haalt Theo met zijn team dan zelf op en brengt ze naar zijn mortuarium.

Regenwater
Dat het nieuwe mortuarium duurzaam is, past binnen de ambitie van Schiphol om in 2030 een 'zero waste-luchthaven' te worden: zo min mogelijk afval of uitstoot produceren en zoveel mogelijk recyclen. "Zo wordt het regenwater opgevangen en gefilterd, om bijvoorbeeld de wc's door te spoelen. De elektriciteit komt van zonnepanelen en het licht van led-verlichting", legt Martijn Horsman van Schiphol Real Estate uit.

Sectie
Theo laat trots alle ruimtes van 'zijn' mortuarium zien. Van de ruimte waar de overledenen het gebouw worden binnen gereden, via de koelcellen, het vertrek waar de lichamen worden gereinigd of gebalsemd, tot aan de afscheidskamer en wachtruimte.

Maar sommige gebieden zijn ook 'off limits' voor Theo. Zo zijn er koelcellen waar doden liggen waarop nog sectie door de politie moet worden gedaan. Ook de grote schuifdeur naar het platform van Schiphol kan en mag Theo niet openen.

Mekka
Twee kisten worden tijdens de rondleiding verzegeld door een collega van Theo: "Deze twee overledenen gaan naar Marokko toe." Een imam komt ook een kijkje nemen en controleert of hij zijn streng-Islamitische rituelen kan uitvoeren.

Volgens Theo hebben ze overal aan gedacht. De voeten kunnen worden gereinigd, de kist kan met het hoofdeinde richting Mekka worden gezet en zelfs de vrouwen kunnen doormiddel van een gordijn worden afgescheiden van de mannen.

Tevreden
De imam blijkt met instemming het pand weer te verlaten. Ook Theo de Haardt is tevreden. Hij heeft samen met onder meer Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, het luchthavenpastoraat en de politie de bouw van het nieuwe mortuarium tot een succes kunnen brengen. 

Meer over dit onderwerp:
Amsterdam e.o. nieuws
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws