Ga naar Content
Noord-Holland

Stiptheidsacties op Schiphol door Swissport-personeel

23 november 2017, 11.20 uur · Aangepast 23 november 2017, 12.22 uur
Door: · Foto: Swissport

SCHIPHOL Personeel van afhandelaar Swissport heeft vanochtend stiptheidsacties gehouden op Schiphol. Het is de eerste actie die de medewerkers houden sinds het verstrijken van een ultimatum, vorige week dinsdag. Vakbond FNV wil dat Swissport meer personeel aanneemt om de werkdruk te verlichten.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Vanochtend werkten Swissport-medewerkers strikt volgens de veiligheidsregels. "Zo knijpt het personeel bijvoorbeeld geen oogje meer dicht bij beschadigd materiaal en gaat het koffers die zwaarder zijn dan 25 kilo niet tillen zonder hulp. ", aldus Egon Groen van FNV Luchtvaart.

Groen verwachtte overigens niet dat reizigers hierdoor een vlucht zouden missen: "Maar het kan wel wat langer duren voordat reizigers hun koffers van de bagagebanden kunnen oppikken." Maar een woordvoerder van Schiphol laat NH Nieuws weten dat er bij de luchthaven niks bekend is van vertragingen of overlast bij de bagage claim.

FNV-woordvoerder Leen van der List zegt tegen NH Nieuws dat zijn bond geen reactie heeft gekregen van Swissport op de stiptheidsacties van vanochtend, die volgens hem "ordentelijk zijn verlopen". Het is niet bekend wanneer de volgende actie is: "Dat bekijken we van dag tot dag." Ook staat er volgens Van Der List nog geen nieuw onderhandelingsgesprek met Swissport op de agenda.

Lees ook: FNV stelt ultimatum bagagepersoneel Schiphol

Volgens de vakbond is bij Swissport op Schiphol sprake van onderbezetting en onvoorspelbare en onwerkbare werkroosters. De vakbond dreigde al enige tijd met acties bij het bedrijf.

De Swissport-medewerkers werken bij de incheckbalies, de gates, in de bagagekelder, in de lounges en op het platform. Zij zorgen voor de dienstverlening aan passagiers van onder andere TUI, Corendon, Singapore Airlines en Turkish Airlines.