Ga naar Content
Noord-Holland

Regionale kranten op de schop: "Terug van 16 naar 8 edities"

22 november 2017, 15.35 uur
Door: · Foto: ANP/Marcel van Hoorn

AMSTERDAM De fusie bij TMG betekent een nieuw uiterlijk voor de kranten en websites van Holland Media Combinatie. Het voornemen is om het aantal regionale edities van zestien naar acht terug te brengen. Ook komt er één overkoepelende website voor al het regionale nieuws.

"Dat de integratie van de regionale redactie en De Telegraaf niet doorgaat, is voor ons een grote opluchting", vertelt hoofdredacteur Hugo Schneider in een interview aan het Noordhollands Dagblad. Bij de regionale kranten worden 25 journalistieke arbeidsplaatsen geschrapt.

Focus op Noord-Holland
Ondanks de bezuinigingen ziet de hoofdredacteur van Holland Media Combinatie kansen. Schneider legt uit dat 87 procent van de regionale krantenlezers in Noord-Holland woont en beter bediend kunnen worden. Een overkoepelende nieuwswebsite voor al het regionale krantennieuws zou dit doel moeten bewerkstelligen.

Lees ook: Reorganisatie bij TMG: 150 banen weg en meer focus op Noord-Holland

Nieuwe stijl
Volgens het bericht worden in mei alle edities van Holland Media Combinatie gerestyled en de kranten dagelijks uit drie katernen bestaan: een regionaal, landelijk en thema-katern. Per 1 september wordt ook het zaterdagmagazine Vrij voor een ander magazine vervangen. 

150 banen
Ook Telegraaf Media Groep CEO Marc Vangeel, moederconcern van Holland Media Combinatie, buigt de negativiteit van de bezuinigingen om naar iets positiefs. In een interview met Telegraaf VNDG spreekt de CEO van een nieuwe start. "Het is natuurlijk spijtig dat er 150 banen verloren gaan, echt spijtig. Maar ik denk ook dat het een nieuwe kans is die De Telegraaf terug kan brengen waar het hoort: vooraan in het peloton.