Ga naar Content

NH Peilt: Afkoelingsperiode nodig als je een keuken koopt?

Zevenendertig procent van de consumenten die een keuken willen kopen, voelt zich onder druk gezet door agressieve verkoopmethoden. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond.

Afkoelingsperiode
De Consumentenbond wil dat alle keukenverkopers een afkoelingsperiode hanteren waarin consumenten een koopovereenkomst gratis kunnen annuleren.

Druk uitgeoefend
Behalve de enquête testte de Consumentenbond ook 15 keukenwinkels, met mystery-shoppers. In 7 van de 15 winkels werd druk op de klanten uitgeoefend.

Bezig gehouden
Volgens de Consumentenbond gaan keukenverkopers soms wel heel erg ver om te voorkomen dat consumenten de deur uitlopen en ergens anders een keuken kopen. Zo worden klanten vaak uren bezig gehouden, waarna het moeilijk is om nee te zeggen.

Geen offerte
Ook wordt gezegd dat een hoge korting alleen die dag zou gelden, terwijl het onderzoek laat echter zien dat diezelfde aanbieding weken later ook nog geldt en soms zelfs beter is. Een aanbieding rustig thuis narekenen kan vaak ook niet: veertig procent van de geënquêteerden kreeg geen offerte mee. Als er wel een offerte wordt gegeven is die vaak niet gespecificeerd.

Niet alle keukenverkopers zijn gelukkig dwingend; bij sommige ketens werd totaal geen pressie uitgeoefend.

Wat vind jij?
Is het een goed idee om een afkoelingsperiode verplicht te stellen bij de aankoop van een keuken, of niet?

NH Peilt is de hele dag online, om 12:40 en 16:40 uur op NH Radio en vanaf 17:00 uur bij NH Nieuws op tv. De meeste reacties op NH Peilt staan op de Facebookpagina van NH Nieuws. Geen Facebook maar wel een mening? Mail je verhaal dan naar [email protected]

Foto: