Ga naar Content

Tien miljoen bloemen moeten van Alkmaar wereldattractie maken: ''We gaan iets moois en magisch neerzetten''

ALKMAAR Sinds jaar en dag staat Alkmaar bekend als de kaasstad. Maar als het aan de Alkmaarse ondernemer Hans van de Leygraaf ligt, moet de kaasstad over twee jaar ook bekend zijn om zijn bloemenpracht. "We gaan iets moois en magisch neerzetten en kwaliteit toevoegen aan de stad."

In 2019 moeten, als het aan Van de Leygraaf ligt, tien miljoen extra bloemen de stad opfleuren. Een kleurrijk bloemenplan dat wordt gerealiseerd in bestaande historische parken rond het centrum, langs toegangswegen, in straten, op rotondes en zelfs in de wijken. "Dit plan gaat van Alkmaar en omgeving een beleving maken die nationaal en internationaal nog nooit is vertoond."

Tulp ter waarde van grachtenpand
Dat terwijl Haarlem toch altijd bekend staat als de bloemenstad aangezien het in vroegere tijden altijd het centrum van de bloembollenhandel is geweest. Maar volgens Van de Leygraaf heeft ook Alkmaar een belangrijke rol gespeeld. "Er waren ook hier in Alkmaar veilingen. De duurste tulp ooit is hier in 1673 verkocht voor 5200 gulden. Daar kocht je toen een grachtenpand voor."

Inmiddels is het plan omarmd in de Tuinen van Holland, een stichting met daaraan gekoppeld ondernemers, bewoners, landschapsarchitecten en financieel-, marketing- en milieudeskundigen. Het plan werd deze ochtend gepresenteerd in theater De Vest. "Ik ben jarenlang voorzitter geweest van Alkmaar marketing. Mijn familie woont al eeuwen in deze stad. Dan raak je behept met Alkmaar en dan wil je iets doen voor de stad en zijn bewoners."

Foto: NH/Tom Jurriaans