Ga naar Content

ProRail gaat spoorwegovergangen Naarden-Bussum veiliger maken

BUSSUM Op de spoorwegovergang bij Station Naarden-Bussum zijn de afgelopen jaren regelmatig ongelukken gebeurd. Al die tijd werd er geen aandacht besteed aan de overgangen, maar daar komt nu verandering in. ProRail gaat op meerdere punten maatregelen nemen om het spoor veiliger te maken.

Een van de maatregelen is dat het station Naarden-Bussum van vijf naar twee sporen gaat. Hierdoor is het spoor nu niet meer driekwartier per uur dicht, maar een half uur. "Hoe minder lang mensen voor het spoor hoeven te wachten, hoe minder ze geneigd zijn om nog even snel over te steken", vertelt Luuk van Hengstum van ProRail aan NH Nieuws.

Lees ook: Waarschuwingen spoorwegovergang massaal genegeerd 

De NS meldde in april nog dat veel mensen de waarschuwingslichten bij spoorwegovergangen aan hun laars lappen. Ook kwamen ze tot de conclusie dat er veel automobilisten zijn die nog even snel onder de spoorbomen doorrijden. "Het is onvoorstelbaar hoeveel risico's mensen nemen om niet te hoeven wachten", aldus de Nederlandse Spoorwegen. 

Buurtbewoner Jeroen Jansen is zeer te spreken over de geplande maatregelen van ProRail, maar toch blijft hij kritisch. In de toekomst is de NS van plan om meer treinen, met een hogere snelheid, langs het station te laten rijden. "Het is afwachten hoeveel veiliger dat gaat worden", aldus Jansen. 

Barrière 
Wethouder Marleen Sanderse van de gemeente Gooise Meren zegt dat de spoorbomen een flinke barriere zijn voor het verkeer in Naarden-Bussum. "We zullen er alles aan doen om te blijven lobbyen voor een verdiept spoor", vertelt Sanderse. 

Lees ook: Heet Hangijzer 'gevaarlijke spoorkruisingen' topprioriteit van nieuw college Gooise Meren

De buurtbewoners hopen op hun beurt weer dat de kruisingen die rondom de spoorwegovergangen liggen door de gemeente Gooise Meren veiliger worden gemaakt. Volgens wethouder Sanderse wordt daar binnenkort een besluit over genomen. "We hebben vaker meegemaakt dat de gemeente iets aankondigd en daar vervolgens niks mee doet", aldus een sceptische Jansen. 

In 2019 verwacht ProRail klaar te zijn met de aanpassingen aan de overgangen. 

Foto: NH / Joost Lammers