Ga naar Content
Noord-Holland

'Verkeerde bouten reden verliezen rompdeel KLM-toestel'

9 november 2017, 16.23 uur
Door: · Foto: JTSB

SCHIPHOL Vijf verkeerde bouten zouden de reden kunnen zijn voor het verliezen van een rompdeel van KLM-vlucht 868 boven de Japanse stad Osaka. Dat staat in een tussentijds rapport van de Japanse onderzoeksraad voor veiligheid. Een Boeing 777-200 verloor in september tijdens het opstijgen een paneel dat vanaf zo'n 2400 meter hoogte op een auto in Osaka viel.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Kort na de start vanaf Kansai International Airport in het Japanse Osaka kwam bij de KL868 op 23 september een paneel los van ongeveer een vierkante meter en 4 kilo zwaar. Pas na elf uur vliegen werd er op Schiphol door KLM opgemerkt dat er een rompdeel miste. Het paneel, afkomstig van de rechterkant en nabij de vleugel van het toestel, kwam terecht op een rijdende auto met daarin twee inzittenden. Niemand raakte gewond.

Lees ook: KLM-vliegtuig verliest deel van romp bij opstijgen

Uit het tussentijds rapport van de JTSB, de Japanse onderzoeksraad voor veiligheid, blijkt dat het betreffende paneel voor een deel vastzat met de verkeerde bouten.

Onderzoek loopt nog
KLM laat in een reactie aan NH Nieuws weten dat er inderdaad vijf bouten zijn gebruikt met "de niet correcte configuratie, maar dat er nog geen conclusie uit het tussentijdse rapport getrokken kan worden". Een woordvoerder van KLM benadrukt dat het onderzoekt nog loopt.