Ga naar Content
Noord-Holland

Minder vrachtvluchten Schiphol 'funest' voor Haarlemmermeer

1 november 2017, 20.18 uur · Aangepast 1 november 2017, 23.43 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

SCHIPHOL Het beperken van vrachtvluchten op Schiphol is funest voor de werkgelegenheid van de gemeente Haarlemmermeer. Dat zegt wethouder Elzakalai van Economische- en Luchtvaartzaken tegen NH Nieuws. Hij is bang dat afhandelbedrijven in zijn gemeente net als de vrachtmaatschappijen gaan uitwijken naar andere delen van Europa.

Door verslaggevers Eline Boshuizen en Doron Sajet

Sinds vandaag kunnen zo'n 30 wekelijkse vrachtvluchten niet meer terecht op Schiphol. Dit winterseizoen komt twintig procent van de vrachtvluchten van en naar Schiphol te vervallen, omdat het steeds drukker is geworden op de luchthaven. Daardoor zijn er ook onvoldoende landingsrechten die beschikbaar gesteld kunnen worden.

Dat uitgerekend de vrachtmaatschappijen hiervan de dupe zijn, komt volgens Schiphol doordat zij niet genoeg rechten hebben opgebouwd. Twee keer per jaar geeft de onafhankelijke slotcoördinator van Schiphol landingsrechten aan meer dan honderd luchtvaartmaatschappijen. De maatschappijen die het meest recht op de zogenoemde 'slots' hebben, zijn de airlines die gegarandeerd minimaal 80 procent van hun start- en landingsrechten gebruiken.

Historisch recht
Voornamelijk luchtvaartmaatschappijen die passagiersvluchten uitvoeren hebben het zogenaamde 'historische recht' opgebouwd door trouw minimaal die 80 procent te gebruiken. Een luchtvaartmaatschappij die minder dan 80 procent van de toegewezen slots benut, verliest volgens de regels automatisch die plekken.

Lees ook: KLM en Russische vrachtvervoerder ABC zoeken oplossing landingsrechten

Vrachtmaatschappijen bouwden relatief weinig historische slots op, omdat ze minder regelmatig vliegen vanwege hun flexibele manier van werken. De slots komen dan beschikbaar voor andere luchtvaartmaatschappijen. Op deze manier worden de vrachtmaatschappijen gedwongen om uit te wijken naar onder andere Maastricht, Brussel, Luik en Frankfurt. Een zorgelijke ontwikkeling volgens wethouder Elzakalai van Haarlemmermeer.

Hij vreest dat de afhandelaars die in de omgeving van Schiphol zitten en voor veel werkgelegenheid zorgen mee zullen verhuizen naar die nieuwe regio's. "Dat is een aderlating voor de werkgelegenheid in Haarlemmermeer", zegt Elzakalai. "Daarbij zijn ook veel bedrijven afhankelijk van de betreffende goederen en die gaan misschien ook wel afvragen of deze regio wel de plek is om hun bedrijfsvoering te doen."

Funest
Elzakalai denkt dat die bedrijven daarom ook zullen meeverhuizen naar andere regio's in Europa. "Dat is funest voor de werkgelegenheid en de inwoners die daar van afhankelijk zijn. En in het ergste geval kloppen ze bij mij aan voor een uitkering."

Voormalig staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft Schiphol gevraagd om een uitzondering te maken en onder bepaalde voorwaarden voorrang te geven aan vrachtmaatschappijen. Schiphol verkent op dit moment de mogelijkheden daarvoor. Vrachtvluchten zijn verantwoordelijk voor twintig procent van de werkgelegenheid die Schiphol oplevert.