Ga naar Content
Noord-Holland

NH Airtime: Trainen in ‘s werelds enige Dakota DC-3-simulator

7 oktober 2017, 10.00 uur · Aangepast 7 oktober 2017, 11.03 uur
Door: · Foto: NH/Doron Sajet

SCHIPHOL Het geronk van de zuigermotoren van de DC-3 van de Dutch Dakota Association (DDA) is een bekend geluid boven Noord-Holland, met name in de buurt van Schiphol en Amsterdam. Op de mooiste dagen van het jaar is de kans het grootst dat het historische vliegtuig tijdens rondvluchten zich laat zien. Maar de rest van het jaar hoeven de piloten nu niet meer stil te zitten, dankzij een echte DC-3-simulator.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De vliegsimulator van de Dakota DC-3 staat naast de simulatoren van moderne vliegtuigen, een Boeing 737 en een Airbus A320 in Groenekan, bij Utrecht. De simulator is deze week officieel gecertificeerd. Dat betekent dat DC-3-piloten er officiële simulator-uren in kunnen maken. Het geeft ze de gelegenheid om noodsituaties te oefenen die in een echte DC-3 te gevaarlijk zijn om te trainen, zoals het uitvallen van een van de propellors.

Soldaat van Oranje
De cockpit en romp van de DC-3-simulator is van een echte Dakota. Dat toestel werd in 1944 gebouwd en is na zijn militaire loopbaan bij Air France terechtgekomen en heeft daar vele jaren dienst gedaan. Nadat de DC-3 werd afgedankt, werd het een museumstuk. Het was zelfs de bedoeling dat het toestel gebruikt zou worden in de musical 'Soldaat van Oranje', in 2010, maar op weg naar het theater knalde de oplegger met de DC-3 erop tegen een viaduct. De kist werd ernstig beschadigd.

PH-PBA
Het toestel werd echter een tweede leven gegund. Dick Verburg, de baas van Multi Pilot Simulations (MPS) en ambassadeur van de Dutch Dakota Association, kocht het wrak en liet het ombouwen tot 's werelds eerste en enige DC-3-simulator. Het is een kopie geworden van de PH-PBA, de DC-3 van DDA.

Nu kunnen de DDA-piloten, maar ook de vliegers van de 300 andere nog vliegende DC-3's op de wereld, het hele jaar door trainen in hun geliefde toestel.