Ga naar Content
Noord-Holland

Taakstraf voor doodrijder: 'Rechter maakt te weinig onderscheid tussen 'foutje' en wegpiraat'

28 juli 2017, 23.06 uur
Door: · Foto: Martin Damen / AT5

AMSTERDAM (AT5) "Bizar", "Zo krom als wat". In de ogen van veel mensen verdient de joyrider die in Amsterdam een dodelijk ongeluk veroorzaakte een zwaardere straf dan de taakstraf die hij deze week kreeg. Onvrede over het vonnis komt het vaakst voor bij verkeersrechtszaken, zegt hoogleraar strafrecht Marc Groenhuijsen.

Een 25-jarige man uit Iran reed op 5 mei 2014 met 52 tot 60 kilometer per uur over de Van Woustraat. Te hard dus. Het was druk en hij kende de weg niet goed. Ook had hij geen rijbewijs, waarvoor hij zelfs al drie keer eerder was veroordeeld.

Op de kruising met de Rustenburgerstraat week hij uit voor een scooter en raakte vervolgens een fietser. Uiteindelijk knalde hij met zijn auto tegen een verkeersbord, dat door die klap omklapte en op het hoofd van een man terecht kwam. Die overleed later aan zijn verwondingen. Zijn dochter had gehoopt op een gevangenisstraf voor de dader, zei ze gisteren tegen AT5. 

Honderden van dit soort zaken
"Er zijn honderden van dit soort zaken waarbij slachtoffers en nabestaanden ernstig teleurgesteld zijn", zegt hoogleraar strafrechter Marc Groenhuijsen van de Universiteit Tilburg. Hij deed onderzoek naar straffen voor verkeersdelicten en de reacties van slachtoffers daarop.

"Zeker als het gaat om een combinatie van te hard rijden, door rood rijden en onder invloed zijn, is er verontwaardiging over het vonnis. Een opeenstapeling van fouten en dan iemand doodrijden, dat zijn dingen die maatschappelijk op een andere manier worden beoordeeld dan in de rechtspraak. Dat is niet uit te leggen, zelfs niet voor mij als strafrechtjurist." 

Wegpiraten
"Ons rechtssysteem moet zo ingericht zijn dat het de veiligheid van burgers en de weggebruiker bewaakt. Dus wegpiraten moet je ernstig bestraffen. Mensen die een fout maken, dat is een heel ander verhaal. De wegenverkeerswet maakt nu onvoldoende verschil tussen een menselijke fout maken en mensen die levensgevaarlijke risico's in het leven roepen waarbij mensen doodgereden worden of de kans bestaat dat dat zou kunnen gebeuren. Dat zijn de weggebruikers van wie ik al jaren vind dat het strafrecht daar harder tegen zou moeten optreden."

Lees ook: Nabestaanden blij met mogelijk hogere straffen voor roekeloos rijden

De eerste stap om dat te veranderen, is nu gezet. Vorige week maakte minister Blok van Veiligheid en Justitie bekend dat hij bezig is met een nieuwe wet om de maximale straf te verhogen voor een aantal ernstige verkeersdelicten. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval, rijden zonder rijbewijs en gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen.