Ga naar Content

NH Ombudsman: fiets blijkt miskoop, maar verkoper wil hem niet terug

AMSTERDAM Hendrik den Os uit Amsterdam kreeg van zijn vrouw een driewieler cadeau, omdat op een gewone fiets fietsen vanwege lichamelijke gebreken niet meer gaat. Maar toen de fiets eenmaal thuis was bezorgd, bleek dat ook fietsen op een driewieler niet lukte. De rijwielhandelaar wilde de fiets echter niet terugnemen. De NH Ombudsman schoot te hulp.

"Ik wilde erop proberen te fietsen, aangezien ik 15 jaar wedstrijden gefietst heb, maar het ging niet", vertelt Hendrik aan de NH Ombudsman. "Ik dacht het is een driewieler, dan kan ik niet omvallen. Maar toen ik erop fietste, week ik telkens af naar rechts."

Hendrik neemt contact op met de fietshandelaar om de fiets te retourneren en het hardgespaarde geld van zijn vrouw terug te vragen, maar de handelaar ging niet akkoord. "Ik probeerde op een soepele wijze overeen te komen met die man, maar dat wilde hij niet", aldus Hendrik.

"En daarmee staat de rijwielhandelaar volledig in zijn recht", zegt Lex Loerakker van Rechtswinkel Amsterdam. "Als je iets hebt gekocht van een professionele partij, heb je als consument wel rechten. Als een product niet goed is, beschadigd is, of als het niet voldoet aan de eisen die aan zo'n product mogen worden gesteld, heb je recht op herstel van het product, vervanging van het product, ofwel vergoeding." Daarvan is in het geval van de driewieler geen sprake.

Helft van de prijs
"In dat geval", zegt Lex, "is het enige wat je dan nog kunt doen, in onderhandeling treden met de verkoper om te kijken of je er samen uit kunt komen." Met behulp van de NH Ombudsman lukt dit uiteindelijk. De rijwielhandelaar heeft de fiets teruggenomen, maar wel voor de helft van de prijs.

Foto: NH Nieuws