Ga naar Content
Noord-Holland

Reisbureaus moeten tijdig vertragingen doorgeven

15 mei 2017, 08.41 uur · Aangepast 15 mei 2017, 09.13 uur
Door: · Foto: ANP / Lex van Lieshout

AMSTERDAM Niet alleen Schiphol, maar ook reisbureaus gaan niet altijd netjes om met vertragingen en annuleringen van vluchten. Gedupeerde reizigers hebben recht op een schadevergoeding van 600 euro, maar krijgen die niet zomaar.

Het gebeurt regelmatig dat passagiers minder dan twee weken voor vertrek te horen krijgen dat hun vlucht eerder of later vertrekt. En vaak zijn die tijden minder gunstig voor de consument, schrijft De Telegraaf. Volgens Europese wetgeving is dat niet toegestaan. 

Vingerwijzen
De luchtvaartmaatschappij is in eerste instantie aansprakelijk, maar vervolgens ligt de beurt bij de (online) reisagent om de passagier op tijd van de juiste informatie te voorzien, zo blijkt uit rechtspraak van het Europese Hof van Justitie. Gebeurt dat niet correct en moet er compensatie worden betaald, dan wijzen luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties met de vinger naar elkaar. 

De krant sprak met een reiziger die jaren moest strijden om zijn compensatie van 600 euro te krijgen en uiteindelijk naar het Hof stapte. "De consument wordt door de luchtvaart- en reisindustrie belogen, misleid en van het kastje naar de muur gestuurd om wettelijke compensatie te ontlopen", vertelt hij.