Ga naar Content

Viaduct Westfrisiaweg bouwen tussen tienduizenden voorbijrazende voertuigen

HOORN Een viaduct bouwen om de Westfrisiaweg aan te sluiten op de A7 en er ondertussen voor zorgen dat de tienduizenden weggebruikers er zo min mogelijk last van hebben. Juist dat laatste is nog lastiger dan het bouwen zelf.

Het is een drukte van jewelste op de metershoge hoop zand waar straks het viaduct moet verrijzen. "Er moet ook veel gebeuren. Want er moet nog asfalt op en in de zomer moet er al gebruik worden gemaakt van dit stuk weg", aldus Harry Michels, omgevingmanager bij de Provincie. 

Tienduizenden weggebruikers ontzien
In het begin waren er problemen met de te zachte grond, die voor flink wat vertraging heeft gezorgd. Toch is de uitdaging niet zozeer het bouwen van dit deel van de Westfrisiaweg, maar het verkeer. "Dagelijk zijn hier zo'n vijftigduizend weggebruikers, en we moeten dus ervoor zorgen dat die er zo min mogelijk van merken."

'2018 is het klaar'
Het houdt namelijk niet op bij dit stuk van het traject. "Er komen ook nog rotondes en als dit stuk af is, dan gaan we parallel hieraan ook nog zo'n stuk bouwen en dat moet in 2018 allemaal af zijn", vertelt Michels.

Maar gaat dat ook lukken? Of moeten we vrezen voor nieuwe vertraging? "Dat komt goed. Als je ziet met hoe hoog tempo er gewerkt wordt, dan hebben we er vertrouwen in dat iedereen eind 2018 over deze weg kan rijden."