Ga naar Content

Juf Femke boos over hoge werkdruk onderwijs: "Kinderen de dupe"

AMSTERDAM De werkdruk in het onderwijs is veel te hoog. Dat is de uitslag van een onderzoek dat NH Nieuws samen met de NOS en andere regionale omroepen heeft uitgevoerd onder basisschoolleraren. NH Nieuws spreekt met een van de 114 docenten die het onderzoek invulden.

Femke Vleeshouwer is een bevlogen leerkracht. Zij geeft les op de 15e Montessorischool Maas en Waal in Amsterdam aan de groepen 6, 7 en 8. Op de vraag in het onderzoek welk cijfer zij de werkdruk zou geven, antwoordt zij: een 9. Dit komt door te veel administratieve handelingen, te volle klassen en kinderen die speciale aandacht nodig hebben, maar waarvoor te weinig mensen beschikbaar zijn. 
 
 
"Alle kinderen kwalitatief onderwijs willen geven kan bijna niet meer in deze tijd. De klassen zijn te groot: nu heb ik per klas 28 kinderen, dat groeit volgend jaar naar 31 kinderen. Dan heb ik op een dag gewoon minder tijd over per kind."
 
Speciaal onderwijs
Maar dat is niet het enige probleem: "Ook is een groot deel van het speciaal onderwijs wegbezuinigd, waardoor ieder kind nu moet leren in een 'gewone' klas. De verschillen tussen de kinderen lopen enorm uiteen. De extra tijd die dat vraagt, gaat ten koste van andere kinderen."
 
Dat geeft Femke een gevoel van falen. "Ik kan niet altijd geven wat een kind nodig heeft. Zij zijn de fundering van de maatschappij en we zijn met z'n allen bezig die fundering niet stevig genoeg te maken. Dat doet me echt pijn."
 
 
 
De oplossing volgens Femke is de klassen weer kleiner maken, meer onderwijsassistenten per klas en stoppen met bezuinigen. "Ik wil de kinderen weer de toekomst geven waar ze recht op hebben."
Foto: NH