Noord-Holland

Ouderen missen persoonlijk contact bij digitaal aangifteloket politie

13 maart 2017, 17.29 uur · Aangepast 13 maart 2017, 18.26 uur

NH/Marieke Pijlman

GROOTEBROEK - GROOTEBROEK Met de opening van het digitale aangifteloket kunnen inwoners van de gemeente Stede Broec en omgeving voortaan dichter bij huis aangifte doen. Maar ouderen staan nog niet te juichen.

Ze kunnen zich weinig voorstellen bij aangifte doen via een beeldscherm. "Je mist toch het persoonlijke contact. Iemand even een hand geven", vertelt Adrie van Bohemen van seniorenraad Stede Broec. Hij verwacht dat dit een barrière zal zijn voor ouderen om aangifte te doen.

Ook Ria Smit van de seniorenraad vindt het uitblijven van persoonlijk contact een groot gemis. "Als ik helemaal geïrriteerd ben omdat mijn fiets is gestolen, dan wil ik dat graag persoonlijk vertellen. Er komt emotie bij kijken en hoe moet je dat dan overbrengen?"

De politie heeft begrip voor het standpunt van de ouderen en wil benadrukken dat het loket een aanvulling is op de bestaande aangifte-methodes, zoals op het politiebureau en thuis. "Dit is echt voor kleinere aangiftes, zoals een gestolen fiets of een kras op je auto", vertelt Yvette Baas van de politie West-Friesland. "Als het gaat om een woningoverval of geweld, dan regelen we de aangifte op een andere manier."

Met het verdwijnen van steeds meer politiebureaus, verschijnen op steeds meer plekken 3D-aangifteloketten.

Hoe werkt het?
Burgers moeten vooraf telefonisch een afspraak maken om op deze manier aangifte te doen. Eenmaal bij het loket aangekomen doet een agent op afstand de deur open. Via een groot scherm in die kamer sta je in contact met een agent die de aangifte opneemt. 

De politie ziet een 3D-loket niet als bezuinigingsmaatregel. "Het is zonde om mensen achter balies te laten zitten als ze niet genoeg te doen hebben. Dan kiezen we voor meer blauw op straat en zo kunnen we dan toch de aangiftes opnemen."