Ga naar Content

NH Peilt: Dyslexie bestaat niet, slecht onderwijs zorgt voor leesproblemen

NH PEILT Steeds meer kinderen krijgen de diagnose dyslexie en dyscalculie. Volgens drie hoogleraren ligt dat niet aan het kind, maar is dit het gevolg van slecht onderwijs. Een van hen vraag zicht zelfs af of dyslexie wel bestaat.

Steeds meer dyslecten 
In Nederland wordt steeds vaker een dyslexieverklaring uitgegeven. Uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs bleek eerder dat bij 30 procent van de scholen in het basisonderwijs 10 tot 19 procent van de leerlingen de eindtoets deed met een dyslexieverklaring. Bij zo'n 8 procent van de basisscholen was dat percentage nog hoger. Verder had op 40 procent van de vmbo-scholen 20 procent of meer van de eindexamenleerlingen zo'n verklaring.
 
Dyslexie bestaat niet
Het feit dat een groeiend aantal kinderen de diagnose dyslexie en dyscalculie krijgt, ligt niet aan de kinderen, maar is het gevolg van slecht onderwijs. Dat zeggen drie hoogleraren vandaag in het AD. Met de kinderen zelf zou weinig aan de hand zijn.
 
"Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat", zegt Anna Bosman, hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze doet sinds 2007 wetenschappelijk onderzoek naar dyslexie.
 
Meer lezen
Volgens Hoogleraar Ben Maassen, een expert op het gebied van dyslexie moeten kinderen met leesproblemen juist meer lezen: "De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen, terwijl ze juist méér moeten oefenen.”
 
Wat vind jij?
Bestaat dyslectie helemaal niet, en ligt het vooral aan de school als een kind slecht leest. Of is dit te kort door de bocht?
 
NH Peilt is de hele dag online, om 11:20, 12:40 en 16:40 uur op de radio en vanaf 17:00 uur in het nieuws op TV. Dan worden ook internetreacties voorgelezen, dus laat jouw mening aan de hele provincie horen en reageer!
 
 
Reageren doe je door je onderaan deze pagina aan te melden via Facebook. Geen Facebook maar wel een mening? Mail je verhaal dan naar [email protected]
Foto: